هفت مورد خشونتی که لب مسوولان برای تقبیح آن گشوده نشد

© Photo / کسراهفت مورد خشونتی که لب مسوولان برای تقبیح آن گشوده نشد
هفت مورد خشونتی که لب مسوولان برای تقبیح آن گشوده نشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: افغانستان در یک هفته اخیر شاهد هفت مورد خشونت دردناک و فجیع علیه زنان بود، اما مقام‌های مسوول دولتی به ویژه اشرف‌غنی رییس جمهور و عبدالله رییس اجراییه، در برابر هیچ یک از این خشونت‌ها لب نگشودند و حتا محکوم هم نکردند.

دلبر نظری وزیر امور زنان نیز، تاکنون به صورت رسمی این خشونت‌ها را محکوم نکرده است. این وزارت به صورت مشخص در راستای تقویت زنان در افغانستان فعالیت دارد.
زرینه نخستین قربانی خشونت خانوادگی در یک هفته اخیر است که روز دوشنبه، یازدهم ماه دلو، در ولسوالی کشنده ولایت بلخ گوش‌هایش توسط شوهرش بریده شده است. او که هفت سال قبل با پسر کاکایش ازدواج کرد، اکنون برای درمان گوش‌هایش بریده‌اش در شفاخانه‌ای در مزارشریف در بستر قرار دارد. شوهر این قربانی خشونت خانوادگی پس از این اقدام از محل فرار کرده و به ساحه تحت کنترول طالبان رفته است.
پروین دختر بیست ساله، دیگر قربانی خشونت‌های اخیر است که روز پنجشنبه هفته گذشته در نتیجه ضربات چاقو در مرکز ولایت بامیان به قتل رسید. پروین زمانی که از به سمت کورس می‌رفت، توسط یک فرد ناشناس مورد حمله با ضربات چاقو قرار گرفته و به قتل رسید. تاکنون کسی به ظن دست داشتن در این قتل بازداشت نشده است.
امیربیگم دیگر خانمی است که در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان از سوی افراد طالبان به قتل رسید. امیربیگم در حالی که حامله بود، از سوی افراد طالبان متهم به فساد اخلاقی و همکاری با دولت افغانستان شده و تیرباران شد. تاکنون کسی به اتهام دست داشتن در این قضیه بازداشت نشده است. دسترسی دولت نیز در این ولسوالی محدود است زیرا یمگان تحت کنترول طالبان قرار دارد.
نسمه دیگر قربانی خشونت علیه زنان است که در ولسوالی جوند ولایت بادغیس به اتهام داشتن روابط نامشروع با پسر خاله‌اش توسط پدرش تیرباران شد. پدر این دختر جوان، پس از تیرباران کردن فرزندش از محل فرار کرده و در ساحه تحت کنترول طالبان پناه برده است.
بیک‌ بی بی، دختر بیست و سه‌ ساله نیز، زمانی که خواستگاری یک فرمانده گروه طالبان را رد کرد، از سوی افراد این گروه روز سه‌شنبه، دوازدهم دلو در ولسوالی یفتل بدخشان تیرباران شد. این دختر جوان، بدستور مولوی صفی‌الله مسوول گروه طالبان در ولسوالی یفتل تیرباران شده است.
معصومه دیگر قربانی خشونت در ولایت بدخشان در شمال افغانستان است. این خانم که ابتدا توسط شوهرش مورد لت و کوب قرار گرفته و زخمی شده بود، در مسیر انتقال به شفاخانه جان باخت. عامل این قضیه از سوی پولیس بازداشت شده است.
هم‌چنین یاسمین یک باشنده ولایت کندز نیز که نزدیک به دو ماه قبل از سوی افراد ناشناس ربوده و سپس آزاد شد، بیش از بیست بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این خانم هم اکنون در یکی از خانه‌های امن زندگی می‌کند.
با این‌حال، شبکه زنان افغان، از نهادهای مدافع حقوق زنان، با اشاره به خشونت‌های اخیر علیه زنان در افغانستان، شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید که رهبران حکومت وحدت ملی تاکنون در قبال هیچ یک از این خشونت‌های فجیع و تکان‌دهنده واکنشی نشان نداده‌ و حتا با صدور یک اعلامیه کوتاه این خشونت‌ها را تقبیح و محکوم هم نکرده‌اند.
نیلوفر شیرزاد مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان افغان، می‌گوید که زنان در هیچ جایی از افغانستان مصوونیت ندارند. خانم شیرازد در یک کنفرانس خبری در جمعی از مسوولان شبکه زنان افغان گفت: «باتاسف در این اواخر خشونت‌ها علیه زنان سرخط خبرهای رسانه‌های اجتماعی گردیده که متاسفانه این نمایانگر عدم مصوونیت اجتماعی و حقوقی زنان بوده و چنین استنباط می‌گردد که زنان در هیچ جایی از کشور مصوون نبوده و همواره مورد خشونت‌های فجیح قرار می‌گیرند. باوجود قوانین موجوده و سیستم عدلی و قضایی رسمی، داداخواهی و آگاهی دهی‌ نهادهای جامعه مدنی و مدافعین حقوق زنان برای مبارزه و کاهش خشونت علیه زنان، هنوزهم زنان به بدترین شکل مورد خشونت قرار می‌گیرند.»
نیلوفر شیرزاد با انتقاد از نهادهای مسوول حکومتی افزود: «متاسفانه در مورد هفت قضیه اخیر هیچ نوع عکس‌العمل، پی‌گیری و تاکیدی بالای شناسایی و گرفتاری مظونین و فراهم کردن حمایت عاجل به قربانیان این خشونت‌ها تا به حال از طرف حکومت صورت نگرفته است. در حالی که قضایای خشونت علیه زنان هر روز بیشتر و فجیع‌تر می‌گردد، خاموشی ارگان‌های زیربط در این مورد باعث تشویش و بحث برانگیز است.»
با این‌حال، شبکه زنان افغان از حکومت وحدت ملی خواسته تا در راستای تامین حاکمیت قانون و پایان دادن به فرهنگ معافیت توجه داشته باشد. این نهاد حامی حقوق زنان تاکید می‌کند که حکومت وحدت ملی در مطابقت به تعهدات ملی و بین‌المللی خویش مسوولیت دارد تا برای قربانیان خشونت‌ها مساعدت‌های مادی، معنوی و صحی نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала