کشته و زخمی شدن بیش از یازده‌هزار و چهار تن در 2016

© Photo / کسراکشته و زخمی بیش از یازده‌هزار و چهار تن در 2016
کشته و زخمی بیش از یازده‌هزار و چهار تن در 2016 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارش سالانه خود در مورد تلفات غیرنظامیان در این کشور، از کشته و زخمی شدن یازده هزار و چهارصد و هجده تن در نتیجه منازعات مسلحانه در جریان سال 2016 میلادی خبر داده است.

این گزارش حاکیست که میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان، به بلندترین رقم رسیده است. یوناما در گزارش خود گفته است که در جریان سال گذشته در مجموع سه‌هزار و 498 غیرنظامی کشته و هفت‌هزار و 920 تن دیگر زخمی شده‌اند. شصت و یک درصد این تلفات به گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان و بیست و چهار درصد هم به نیروهای امنیتی دولتی نسبت داده شده است. ده درصد عامل تلفات غیرنظامیان مشخص نشده و یوناما می‌‌گوید که این غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌های زمینی قربانی شده‌اند و عاملان آن شناسایی نشده‌اند. پنج درصد تلفات غیرنظامیان هم ناشی از انفجار مواد انفجاری تعبیه شده بوده است.
تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، امروز دوشنبه، با ارایه گزارش یوناما در باره تلفات غیرنظامیان در جریان سال گذشته‌ی میلادی، میزان این تلفات را «خوف‌ناک» توصیف کرده گفت که در مجموع تلفات غیرنظامیان در سال 2016 نسبت به سال 2015 میلادی، سه درصد افزایش داشته است. آقای یاماموتو از بلند رفتن میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده افزود که سازمان ملل متحد بار دیگر از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد تا در حفاظت از جان غیرنظامیان توجه بیشتری نمایند. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان با تاکید بر این که گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان مرتکب جنایت‌ها و جرایم جنگی شده‌اند، گفت: «کشتن و زخمی کردن هزاران غیرنظامی خیلی تکان‌دهنده است و تا حد زیادی قابل پیش‌گیری می‌باشد.» وی همچنین تاکید کرد: «تمام جناح‌های درگیر در منازعه باید اقدامات فوری و قاطع را اتخاذ نمایند تا از شهروندان عادی افغانستان اعم از زنان، مردان و کودکان که زندگی شان در حال از هم پاشیدن است، محافظت صورت گیرد.»
آمار یوناما نشان می‌دهد که هفده درصد غیرنظامیان در نتیجه حملات انتحاری و پیچیده، یازده درصد در نتیجه قتل‌های هدفمند و عمدی، نوزده درصد در نتیجه انفجار ماین‌های تعبیه شده، پنج درصد در نتیجه حملات هوایی، سی و هشت درصد در نتیجه درگیری‌های زمینی و همچنین شش درصد دیگر در نتیجه انفجار مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته قربانی شده‌اند.
بیشتر تلفات غیرنظامیان از هشت زون، در پنج زون مشخص صورت گرفته است. بیشترین آمار این تلفات از زون جنوب و بدنبال آن از زون مرکز بدست آمده است. میزان تلفات غیرنظامیان در 2016 در زون جنوب هفده درصد و در زون مرکز سی و چهار درصد افزایش یافته است. به گفته یوناما، افزایش تلفات غیرنظامیان در زون مرکز، عمدتا از انجام حملات انتحاری گروه‌های تروریستی در داخل شهر کابل ناشی می‌شود.
هرچند میزان تلفات در زون‌های شمال و شمال‌شرق کاهش داشته است، اما با آنهم نزدیک به هزارش شش‌صد تن در این زون‌ها کشته و زخمی شده‌اند.
هیات معاونت سازمان ملل متحد در گزارش خود، میزان تلفات غیرنظامیان در سال 2016 در افغانستان را از سال 2009 به این سو بی‌سابقه توصیف کرده می‌گوید که بیشتر قربانیان سال 2016 کودکان هستند. به گفته یوناما، در سال گذشته 923 کودک کشته و دو هزار و 589 کودک دیگر زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، میزان تلفات کودکان در افغانستان در سال 2016 در مقایسه با سال قبل آن بیست و چهار درصد افزایش داشته است.
همچنین در جریان سال 2016 میلادی، 341 زن نیز کشته و 788 تن دیگر زخمی شده‌اند. براساس گزارش یوناما، میزان تلفات زنان در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل آن در مجموع دو درصد کاهش یافته است. اما در این گزارش آمده که میزان تلفات زنان در نتیجه درگیری‌های زمینی با افزایش چشم‌گیری همراه بوده و هفت درصد افزاش نشان می‌دهد.
ده برابر شدن تلفات در نتیجه اقدامات داعش
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید که در جریان سال 2016 میزان تلفات غیرنظامیان ناشی از فعالیت‌های گروه داعش در این کشور نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. سازمان ملل متحد می‌افزاید که در مجموع در نتیجه فعالیت‌های تروریستی گروه داعش در سال 2016 میلادی در افغانستان، 899 نفر کشته و زخمی شده‌اند. به گفته یوناما، از این میان 209 نفر کشته و 690 تن دیگر زخمی شده‌اند. یوناما تاکید کرده که این رقم نشان می‌دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نتیجه فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در این کشور ده برابر افزایش یافته است. یوناما می‌گوید که اکثریت قربانیان فعالت‌های تروریستی گروه داعش غیرنظامیان شیعه هستند.
یوناما می‌افزاید که میزان تلفات در نتیجه حملات دیگر گروه‌های تروریستی نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. به گفته این سازمان، در مجموع از اول ماه جنوری تا اخیر ماه دسامبر سال 2016 میلادی، دو هزار و 131 غیرنظامی توسط گروه‌های مسلح مخالف دولت کشته و چهار هزار و 863 تن دیگر زخمی شده‌اند.
میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان، از زمانی که فعالیت‌های تروریستی در این کشور بیشتر شد، همه ساله روبه افزایش بوده است. آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد میزان تلفات غیرنظامیان از پنج هزار و 969 تن در سال 2009 میلادی، در سال 2016 به یازده هزار و 418 تن رسیده است. این سازمان می‌گوید که بین سال‌های 2009 الی 2016، در مجموع بیست و چهار هزار و 841 غیرنظامی کشته و چهل و پنج‌هزار و 347 غیرنظامی دیگر در نتیجه درگیری‌ها و منازعات مسلحانه زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала