واکنش خواندنی طالبان به گزارش سال 2016 یوناما در مورد تلفات غیر نظامیان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaواکنش خواندنی طالبان به گزارش سال 2016 یوناما در مورد تلفات غیر نظامیان
واکنش خواندنی طالبان به گزارش سال 2016 یوناما در مورد تلفات غیر نظامیان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان گزارش جدید یوناما یا نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد تلفات غیر نظامیان در کشور را رد کرده می‌گویند که تنها 12 درصد تلفات ملکی توسط افراد این گروه به غیر نظامیان وارد شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری پرس خامه؛ بر اساس اعلامیه یوناما، توسط نیروهای پشتی‌بان دولت در کل 42 درصد تلفات ملکی در افغانستان در سال 2016 صورت گرفته و متباقی تلفات که بیش‌ترین درصد آن است، به دست گروه‌های شورشی، به ویژه طالبان به جا گذاشته شده‌است. قاری یوسف احمدی، یکی از سخن‌گویان گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی در واکنش به این گزارش می‌گوید که امارت اسلامی در مورد تلفات ملکی بسیار حساس است و برای جلوگیری از آن، توجه جدی دارد و این راپور را رد کرده ناقص می‌داند. این در حالی‌ست که گروه طالبان در یک‌سال اخیر به جز چند روی‌داد که مسؤولیت آن را داعش به دوش گرفت، در بیش‌ترین موارد مسؤولیت حمله‌های انتحاری در کلان‌شهرهای افغانستان از جمله کابل و هم‌چنان انفجار ماین‌های جاسازی‌شده در کنار جاده که تلفات سبک و سنگینی در پی داشتند را به دوش گرفته‌اند. اما در اعلامیۀ قاری یوسف احمدی گفته شده که ارقام یوناما بیش‌ترین شمار تلفات را به طالبان منسوب می‌کند که این قضاوتی به دور از انصاف است. در اعلامیه هم‌چنان اضافه شده که عاملان درجه اول زیان‌های ملکی در افغانستان نیروهای اشغال‌گر خارجی هستند که بم‌های چندین‌تُنی را در قریه و قصبات و شهرها برخانه‌های مردم می‌اندازند، مردم عام را دست‌گیر می‌کنند. طالبان دومین عامل این تلفات نیروهای امنیتی کشور را می‌دانند و می‌گویند که روستاها و خانه‌های مردم را هدف فیر و انداخت سلاح‌های سنگین قرار می‌دهند. هرچند مقام‌های دولتی می‌گویند طالبان به عنوان سپر از مردم ملکی استفاده می‌کنند و برای جنگیدن در خانه‌های غیر نظامیان سنگر می‌گیرند. اما نکتۀ جالب‌تر این‌که طالبان در اعلامیه‌شان آماری را نشر کرده‌اند و بر اساس آن، ادعا می‌کنند بیش از 77 درصد تلفات ملکی سال 2016 از سوی نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی، 17،48 درصد از سوی داعش و حلقات نامعلوم و تنها 12 درصد توسط افراد این گروه انجام شده‌است؛ چیزی که با توجه به عمل‌کرد این‌گروه در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد.

به اساس گزارشی که نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان امروز به نشر رسانید، 3498 غیر نظامی در سال 2016 میلادی در افغانستان کشته و 7920 تن زخمی شده‌اند که بیش‌ترین این تلفات از سوی طالبان وارد شده‌است    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала