ترس اروپا از امریکا

© AFP 2023 / Philippe HuguenПредседатель Европейского Совета Дональд Туск
Председатель Европейского Совета Дональд Туск - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سیاستمداران اروپائی از تنها ماندن هراس دارند

دونالد توسک رئیس شورای اروپا از استماع بیانیه اداره جدید ریاست جمهوری امریکا نگران است و آن را از جمله تهدیدات نامید که اتحایه اورپا با آن روبرو شده است. این مطلب در نامه عنوانی 27رهبر کشور های اتحادیه اروپا  درج گردیده که متن آنرا خدمات خاص اتحادیه اروپا نشر نموده است.

در سندی که چند روز قبل از برگزاری غیر رسمی اجلاس اتحادیه اروپا در مالت ارسال گردیده است، توسک میگوید: "با تهدیدی که فعلاً  اروپا روبرو شده است، خطر ناکتر از هر چیز، حتی از زمان عقد قرارداد روم است".

رئیس شورای اروپا اظهار داشت که "اولین تهدید، خارجی مرتبط با وضع جیوسیاسی جدید جهان و اطراف اروپا میباشد".

توسک می نویسد "پیشروی قاطعانه چین، بخصوص  در بحر، سیاست ارتجائی روسیه در قبال اوکرائین و همسایگان اش، جنگ ها، ترور و بی نظمی در شرق نزدیک و افریقا که در انجا نقش کلیدی را اسلامیگراهای تندرو بازی میکنند و همچنان نگرانی  ناشی از بیانیه جدید اداره ریاست جمهوری امریکا آینده ما را بیشتر غیر قابل پیشبینی نموده است".

چندی پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا طی فرمان یک سلسله قیودات را حین سفر خارجی ها به امریکا وضع نمود. موضوع بحث اقدام مؤقتی در مقابل اتباع ایران، عراق، سوریه، سودان، یمن، لیبیا، لبنان و سومالی میباشد. این فرمان با عث  انتقادات و متهم نمودن اداره ریاست جمهوری به تبعیض از طرف یک تعداد کشور های اروپائی گردید.

الکسی پانین سیاستدان، مدیر دفتر Urus Advisory در مسکوطی مصاحبه ای به رادیو اسپوتنیک گفت که کشور های اتحادیه اروپا با دونالد توسک همنظر اند،  زیرا هراس دارند که مبادا از حمایت واشنگتن محروم گردند.

او می گوید: "اصولاً اکثر سیاستمداران اروپائی نیز مانند دونالد توسک فکر میکنند. آنها انقدر از ترامپ نه، بلکه از تباین بین گام های نخستین او و اداره ریاست جمهوری وی، و آن سیاست هراس دارند که بارک اوباما نمایش داده بود. یعنی اتحادیه اروپا در مقابل 3 تهدید قرار گرفته است، در عدم حمایت امریکا، اروپا تنها می ماند وآن عنقریب صورت میگرد، نه بخاطر اینکه واشنگتن در این و یا آن طرح با بروکسل موافق نیست، بل بخاطری که  فعلاً امریکا با مشکلات زیاد خود روبرو شده است. مشکل است ارزیابی گردد که تا چه حد طول خواهد کشید. ممکن طویل المدت باشد. فکر میکنم، اروپائی ها به همین علت بسیار نگران هستند. اظهارات توسک- گویندگی از  تپ و تلاش غرض تحکیم و استقرار حلقه های سیاسی حاکم اروپا میکند".

به گفته او، به چنین اظهارات واشنگتن توجه نخواهد کرد.

پانین میافزاید: "فکر میکنم که ترامپ اصلاً به این بیانیه توجه نخواهد کرد. به نظر من، حداقل وظیفه درجه یک او در آینده نزدیک "خاموش نمودن حلقه های سیاسی امریکا" میباشد. از این نگاه بیانیه همتاهای اروپائی، بخصوص بعد از اینکه اروپا موقف مادون را در مقابل واشنگتن انتخاب نموده است، ترامپ را اصلاً ناراحت نمی سازد. در اروپا قسماً رهبری عالی سیاسی تغییر خواهد کرد و آن عرصه است که واقعاً رهبری اروپا را باید ناراحت کند. گمان میکنم که تا اخیر سال نتنها امریکا، بلکه بعضی کشور های اتحادیه اروپا نیز مصروف پرابلم های خود خواهد شدند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала