بلومبرگ: مقامات افغانستان به طالبان اسلحه می فروشد

© AFP 2023 / Javed TanveerTaliban-Terroristen in Afghanistan (Archivbild)
Taliban-Terroristen in Afghanistan (Archivbild) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بلومبرگ با انتشار گزارشی مدعی شد: برخی مقامات پایین‌رتبه نظامی افغانستان برای شبه‌نظامیان طالبان اسلحه و سوخت ارزان تهیه می‌کنند.
قتل یازده طالب در عملیات‌های نظامی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، زمانی که «ملا اختر محمد» فرمانده طالبان بخواهد برای این گروه اسلحه و سوخت ارزان تهیه کند، سراغ ارتش افغانستان می‌رود.

محمد یکی از کسانی که با نیروهای امریکایی و افغانستان از سال 2001 به جنگ پرداخته در گفت‌وگو با بلومبرگ، در این پیوند گفت: نمایندگان مقامات نظامی افغانستان و طالبان گاهی ماهی دوبار با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

وی می‌گوید: خرید سلاح از مقامات نظامی افغانستان آسان و ارزانتر است.

بلومبرگ در  گزارشی نوشت: «محمد» شاهدی زنده‌ برای گزارش سیگار در مورد تجارت اسلحه بین طالبان و مقامات پایین رتبه نظامی افغانستان است.

در این گزارش سیگار اعلام کرده است، که مهمات و سوختی که توسط مقامات نظامی افغانستان به سرقت رفته در نهایت در دستان طالبان مشاهده شده است. 

Министр иностранных дел Великобритании Борис Джонсон и государственный секретарь США Джон Керри на пресс-конференции в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان تودی: انگلیس با مشارکت در افغانستان بدنبال قدم گذاشتن به آسیاست

این وب سایت امریکایی می‌افزاید: با افزایش حملات طالبان بر علیه دولت افغانستان، افشای فساد و تجارت اسلحه، کارآیی کمک‌های اآمریکا به ارتش افغانستان را زیر سوال برده و تقاضا از ترامپ برای تجدید نظر در مورد سیاستهای این کشور در افغانستان را افزایش داده است.

تیمور شاران یکی از تحلیلگران ارشد گروه بحران بین‌المللی در افغانستان در این پیوند گفت: هر چند بعید است، که ترامپ سربازان این کشور را از خاک افغانستان بیرون کند، اما چنین گزارش های باعث می‌شود که وی کمک ها به این کشور را کاهش دهد.

اما «محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع گفت: اکنون موارد کمی از فروش مهمات و سوخت به طالبان گزارش شده است.

وی افزود: طالبان بطور عمده از سلاح‌های چینایی، پاکستانی و مصری که در بازار سیاه و در مرز پاکستان تهیه می‌کند، استفاده می‌کنند

براساس گزارش سیگار، امریکا فراهم آوردن سوخت برای ارتش افغانستان را معلق کرده بود، اما سال گذشته اشرف غنی درخواست کرد بخاطر فسادی که در نیروهای افغانستان وجود دارد خود امریکا خرید سوخت را از سر بگیرد.

داعش در قلب طالبان - اسپوتنیک افغانستان
داعش در قلب طالبان

با این وجود یکی از پولیس‌های افغانستان با آگاهی موضوع تجارت اسلحه گفت: هنوز در میدان نبرد برخی از واحدهای نظامی به تجارت اسلحه با طالبان ادامه می‌دهند.

اسکات واردن رئیس بخش آسیا و افغانستان موسسه صلح امریکا در واشنگتن در این پیوند اظهار داشت: این گزارشها در مورد افزایش فساد، درخواست‌ها برای مسئولیت پذیری دولت افغانستان را آشکار می‌کند.

وی افزود: این موضوع باعث می‌شود که کمک‌ها مشروط به اقدامات عملی برای کاهش فساد در نیروهای امنیتی از جمله قضایی کردن متخلفین شود.

بلومبرگ درحالی مدعی تجارت اسلحه طالبان و مقامات افغانستان شده است که مقامات نظامی افغانستان تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала