مصاحبه در مورد آرامگاه ملا محمد جان در مزار شریف

© Sputnikمصاحبه در مورد آرامگاه ملا محمد جان در مزار شریف
مصاحبه در مورد آرامگاه ملا محمد جان در مزار شریف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بلخ شهری که گهواره بزرگترین متفکران سده های گذشته در آریانا زمین بوده و مهد تمدن های عالی نژاد آریائی هاست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مصاحبه ای "خامه پرس"، اخیراً مزار ملامحمد جان یکتن از چهره های نامدار در ادبیات مردمی کشور که سرود بیا که بریم به مزار شناسنامه آن در سطح کشور و منطقه است در والسوالی بلخ بوسیله یکتن از فرهنگیان معاصر کشف و بازشناسی شده و بالای آرامگاه مذکور ساختمانی بنا گردیده  است. برای توضیحات بیشتر روی این موضوع خواستیم با آقای بشیر شیوا کاشف این مزار حرفهای داشته باشیم تا بتوانیم در پیوند با کارهای چشم گیری فرهنگی در بلخ به معلومات شما خوانندگان عزیز بیفزائیم.

خامه پرس: جناب شیوا صاحب پیرامون پیدایش و اعمار مزار ملا محمد جان معلومات دهید.

بشیر شیوا: بلخ شهری که گهواره بزرگترین متفکران سده های گذشته در آریانا زمین بوده و مهد تمدن های عالی نژاد آریائی هاست. زاد گاه بوعلی سینا ، دقیقی ، مولانا ، ناصر خسرو ، ابوشکور ، رابعه ، و فاطمه و دها نام آور دیگر، ودر باور من آنچه که هویت فرهنگی بلخ را میتوان ثابت و تقویت کند اعمار آبدات تاریخی آنست، چون بلخ را نمیتوان خلاصه کرد با یک بالاحصار کهنه وفرسوده و چند دیوار شاریده و فروریخته، زیرا افتخارات واقعی بلخ، آن مردان متفکریست که در دل خاک خوابیده اند. روی این باور خواستم چند سال قبل گور فرهیخته دخت بلخ باستانی و بوستانی یعنی رابعه بلخی را اعمار مجدد نمایم، و سپس تمام تمرکز و باورم را روی اعمار گور ملا محمد جان عارف وارسته قرن دهم (ق) در بلخ عیار بسازم، که انشاالله درین راه حمایت و نوازش همه دوستان و فرهنگیان با من بوده و بامن است.

خامه پرس: پیرامون نقشه و ساختمان این آرامگاه معلومات دهید و همچنان توضیح دهید که مصارف تعمیر ساختمان آرامگاه از بودجه شخصی بوده و یا کدان نهاد دیگری پرداخته است؟

شیوا: بعد از اینکه گور ملامحمد جان را کشف کردم نقشه آنرا شخصاً خودم برای ریاست شهرسازی بلخ پیشنهاد دادم و رئیس امور شهر سازی بلخ با جبین گشاده پذیرفته و انجنیر صاحب یما همه نقشه را آماده نمود. بعد از مدت زیاد یعنی گذشت دو فصل برای جناب عطا محمد نور والی بلخ پیشنهاد دادم تا آن نقشه را روی گور ملا محمد جان بریزد و اعمارش کند که خوشبختانه جناب والی صاحب بلخ پذیرفت و مبلغ ۱۰۰ هزار دالر امریکائی را نزرانه گور ملامحمد جان نمود وبرای معلم صاحب عبدالحق رئیس شرکت ساختمانی «خانه سبز» دستور اعمار آنرا صادر کرد  . تا بلاخره بعد از گذشت چندین ماه کار اعمار مزار ملا محمد جان به پایه اکمال رسید و در هفته گذشته رسماً افتتاح شد. بی نهایت خوش هستم که توانستم وسیله ساختن یک مزار دیگر در بلخ شوم. چون رسالت ما فرهنگیان تنها با چاپ مجموعه های شعری یکبار مصرف ادا نمیشود.

خامه پرس: شما در تداوم فعالیت های مشابه چه برنامه هایی در باره اعمار و ترمیم مزارهای شخصیت های تاریخی بلخ دارید؟

شیوا: برنامه بعدی من در رابطه به اعمار بناهای تاریخی و مزارات بلخ اعمار مجدد آرامگاه فاطمه بلخی بانوی پاک سرشت و صومعه نشین بلخیست که در جوار گور شوهرش سلطان احمد خضرویه واقع شده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала