وزارت معارف منبعد بی‌نتیجه‌های کانکور را به انستیتوت‌های تخنیکی نمی‌پذیرد

© Photo / وزارت معارفوزارت معارف منبعد بی‌نتیجه‌های کانکور را به انستیتوت‌های تخنیکی نمی‌پذیرد
وزارت معارف منبعد بی‌نتیجه‌های کانکور را به انستیتوت‌های تخنیکی نمی‌پذیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف کشور می گوید که پس از این شاگردانی را که در امتحان سراسری کانکور ناکام می مانند، در انستیتیوت‌های تخنیکی معارف نیز جذب نخواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، رحیل محمد فرملی معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف که امروز شنبه (23 دلو) در مراسم افتتاح گزارش احصائیوی این معینیت در کابل صحبت می کرد گفت: "پس از این کانکور زدگی ها در انستیتیوت های تخنیکی و مسلکی معارف جذب نخواهند شد".
پیش از این، داوطلبانی که در امتحان کانکور، نمرات ورود به دانشگاه های کشور را به دست نمی آوردند به انستیتیوت‌های مربوط به انستیتیوت های مختلف مربوط به وزارت معارف، معرفی می شدند.
اما هم اکنون معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف می گویند که این روش نتیجه نداده است و داوطلبان کانکور خلاف میل شخصی شان به انستیتیوت های تخنیکی و مسلکی معارف، معرفی می شدند و علاقه ای به درس های این مراکز نداشتند.
آقای فرملی خاطر نشان کرد که اکثر شاگردان انستیتیوت های تخنیکی و مسلکی معارف که جبراً در این نهادهای درس می خواندند، پس از فراغت هم شامل بازار کار نشده اند؛ زیرا آنان با علاقه مندی درس نخوانده اند و در عمل نیز کار نمی توانستند.
به گفته وی، پس از این شاگردانی در انستیتیوت های تخنیکی و مسلکی معارف جذب خواهند شد که علاقه مندی داشته باشند و پس از فراغت در جریان کار عملی نیز با مشکل مواجه نشوند.
او یاد آور شد که پس از این در انستیتیوت های تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف نیز برابر با معیارهای بازار کار به شاگردان درس داده می شود تا آنان پس از فراغت شامل کار گردند.
هم اکنون، به دلیل کیفیت پایین تدریس در انستیتیوت‌های تعلیمی در افغانستان، بیشتر کارمندان تخنیکی و مسلکی کارخانه‌ها و شرکت های تخنیکی، خارجی هستند و سالانه از این بابت پول های زیادی از کشور خارج می شود.
معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف کشور می گوید که برای اولین بار گزارشی احصائیوی را از مکاتب و انستیتیوت های این اداره تهیه کرده است که بر بنیاد آن می توان برنامه های آینده را درست طرح و عملی کرد.
به گفته معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف، این نهاد بر نامه پنج ساله ای را روی دست دارد که بر بنیاد آن، اصلاحات لازم در انستیتیوت های تخنیکی و مسلکی به وجود آورده می شود و این معینیت در نظر دارد تا پنج سال آینده هیچ کارمند تخنیکی و مسلکی خارجی در کشور کار نکرده و تمامی کارمندان مسلکی و تخنیکی داخلی خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала