کمک بیش از شصت‌ میلیون یوروی فرانسه به افغانستان

© Photo / وزارت مالیهکمک بیش از شصت‌ میلیون یوروی فرانسه به افغانستان
کمک بیش از شصت‌ میلیون یوروی فرانسه به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت فرانسه در نظر دارد شصت و یک نیم میلیون یورو به دولت افغانستان کمک بلاعوض بکند.

رارداد این کمک امروز میان اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان و فرانکویس ریچیر سفیر فرانسه در کابل، به امضا رسید.

وزارت مالیه می‌گوید که از این کمک در زمینه‌های رشد زراعت، بلند بردن میزان دسترسی مردم به انرژی برق و خدمات صحی در ولایت کاپیسا و ولسوالی سروبی کابل به مصرف خواهد رسید.

آقای حکیمی در مراسم امضای این قرارداد گفت: «زراعت، انرژی و صحت از جمله سکتورهای اساسی و دارای اولویت دولت افغانستان برای رشد اقتصادی و عرضه خدمات بهتر می‌باشد و دولت افغانستان مشترکا با دولت فرانسه در عرصه رشد این سکتورها برای بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه مردم افغانستان، همکاری می‌نماید.»

هم‌چنین سفیر فرانسه در کابل در باره این کمک گفت: «کمک بلاعوض متذکره شامل تقویت برنامه ملی تامین انرژی، رشد زراعت و دسترسی به خدمات صحی در افغانستان بوده و هدف آن رشد اقتصادی، ایجاد فرصت‌های کاری و کاهش فقر می‌باشد.»

مبلغ ۲۰.۷میلیون یورو این کمک شامل تمویل ۴۴ کیلومتر انتقال لین برق با ولتاژ متوسط از محمود راقی الی نجراب و تگاب و تمدید ۴۰ کیلومتر لین برق از نجراب تا نغلو و توزیع برق می‌شود.

وزارت مالیه می‌افزاید که میزان اتصال به شبکه برق ملی ولایت کاپیسا در سال ۲۰۱۱ صفر درصد بود. از طریق برنامه برق رسانی دهات که توسط دولت فرانسه تمویل می‌شد میزان اتصال به شبکه برق ملی در سال ۲۰۱۷ در این ولایت، بیست و چهار درصد رسیده است. به گفته این وزارت، هم اکنون هشت هزار و پنج‌صد خانواده از انرژی برق در کاپیسا استفاده می‌کنند.

دولت فرانسه یکی از کشورهای کمک کننده به افغانستان می‌باشد که مبلغ ۲۳۲ میلیون یورو را برای تقویت سکتورهای مختلف بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به افغانستان تعهد کرده و تاکنون مبلغ ۱۶۱میلیون یورو آن را به مصرف رسانیده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала