قاچاق اسلحه اوکراین به سوریه

© AP Photo / U.S. NavyОружие, захваченное Военно-морскими силами США на иранском судне в Аравийском море
Оружие, захваченное Военно-морскими силами США на иранском судне в Аравийском море - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خرید و فروش غیر قانونی اسلحه در اوکراین بعد از آغاز جنگ در دانباس شروع شد

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه خبر داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی تماس تلیفونی با آنگلا مرکل صدارعظم آلمان صحبت نمود. آنها وخیم شدن اوضاع دانباس را تحت بررسی قرار داده نگرانی خود را در ارتباط تشدید درگیری های مسلحانه در این منطقه ابراز نمودند.

هر دو رهبر در گسترش مساعی دیپلوماتیکی غرض مساعدت در حل و فصل صلحجویانه بحران اوکراین تاکید کردند.  عنقریب قرار است وزاری خارجه دو کشور در " فرمت نورمن" با هم نشست نمایند و بعد از آن وضع اوکراین در سطح عالی مورد غور و بررسی قرار خواهد گرفت.

مساله حل و فصل اوضاع دانباس در جریان ملاقات گروپ تماس مینسک بررسی خواهد شد که در ماه سپتامبر سال 2014، 3 سند ضروری اتخاذ گردید و آن متشکل از اتخاذ گام های ضروری بسوی حل درگیری دانباس بود.  اما بعد از عقد توافقنامه آشتی، تا کنون بین جناح های درگیر زدو خورد ادامه دارد.

با این همه رسانه ها، از آغاز درگیری دانباس در مورد مفقودی تقریباً 5 ملیون سلاح از تشکیل اردوی اوکراین خبر داده اند که در اغاز جنگ دانباس در حدود 3.7-3.8 ملیون اسلحه محاسبه میشد.

ارگانهای نظم عامه متواتر مخفی گاه های اسلحه را در دانباس و سایر نواحی اوکراین کشف می نمایند. خرید و فروش غیر قانونی سلاح در اوکراین بعد از آغاز جنگ در دانباس آغاز شد.

به گفته گیورگی اوچایکن رئیس "انجمن مالکین اسلحه اوکراین" از آغاز سال 2007 شرکت Small Arms Survey سویسی تفتیش تسلیحات حساب ناشده اوکراین را انجام داد که یک کمپنی بسیار مشهور نظارت از اسلحه در سراسر جهان میباشد. اطلاعات ای را که این کمپنی با خود دارد، منبع اساسی برای همه کشورها، کارشناسان، ارگانهای انتظامی و غیره میباشد".  

باریس روژین کارشناس نظامی، مدیر مسوول مرکز اطلاعاتی تحلیلی "کاساد" به رادیو اسپوتنیک گفت که قبلاً نیز اسلحه حساب نشده در اوکراین ملاحظه میگردد. او افزود:

"قبل از کودتاه دولتی، اوکراین دیپوی بزرگ اسلحه بود که از آنجا سلاح به اروپائی شرقی و شرق نزدیک انتقال میگردید. در دوران پترپرانشکو رئیس جمهور اوکراین و با آغاز عملیات های نظامی ضد ترور در دانباس، مفقودی اسلحه از میدان جنگ افزایش یافته و در سراسر کشور توسعه یافت که حالا از آن چشم پوشی میکنند. یک قسمت از این تسلیحات قاچاق گردید و یا بدست گروپ های محتلف جنائی افتاد و قسمت اعظم آن از طریق بندر ادیسه به شرق نزدیک ارسال گردید. در میدان جنگ به بهانه ی عملیات ضد ترور میتوان به بسیار سادگی مصرف سلاح را صادر کرد که بعداً به مناطق چون حلب ملاحظه میگردد".

به گفته وی، در اوکراین سلاح زیاد وجود دارد که میتوان غیر قانونی آنرا به خارج صادر نمود.

روژین میافزاید: "در اوکراین تفنگچه های ماشیندار، تفنگ های ماشیندار قدیمی فراوان دوران شوروی وجود دارد که از آنها  میتوان استفاده کرد و یا غیر قانونی به کشور دیگری فروخت. اضافه از ان این است که متواتر اوکراین از امریکا و ناتو اسلحه، منجمله سلاح پیاده را می خواهد. آنها فرمایشات چون وسایل خاص- تلویزیونها، دروبین های شب بین را میدهند، یعنی آن چیز را فرمایش میدهند که یا در اوکراین تولید نمی شود و یا کافی نیست".

او مستثنی نمیداند که ممکن تعداد اسلحه مفقود شده اوکراین بیشتر ازارقام 5 ملیون باشد.

کارشناس نظامی میافزاید: " اگر بطور مثال دیپوی های سولداری را ملاحظه نمایم، در سال 2014 در آنجا بیش از 2.5 ملیون میل تفنگ وجود داشت که هر دو جناح درگیر دانباس از ان استفاده نمودند، یک قسمت آن از طریق بندر ادیسه به خارج صادر گردید و یک قسمت دیگرآن به دست گروپ های جنائی و باند های مختلف افتاد. این که چند میل سلاح در دست مجرمین قرار دارد، هیچ کسی گفته نمیتواند. فکر میکنم کارشناسان صرف به ارقام استناد میکنند که قابل حساب است. به نظر من قاچاق اسلحه اوکراین خارج از حساب است. هنوز محاسبه تجارت سیاه و خاکستری  اسلحه اوکراین قبل از وقت است". 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала