میزان مرگ و میر مادران در افغانستان بلند رفته است

© AFP 2023 / Asif Hassanمیزان مرگ و میر مادران در افغانستان بلند رفته است
میزان مرگ و میر مادران در افغانستان بلند رفته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده که نتایج یک سروی صحی و دموگرامی در این کشور نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مادران طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.

این سروی توسط اداره مرکزی احصاییه به کمک مالی اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا صورت گرفته است. در این سروی نزدیک به چهل هزار خانواده شرکت داشته‌اند.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز در یک نشست خبری با اعلام نتایج سروی صحی و دموگرافی سال 1394، گفت که هرچند نتایج این سروی از افزایش پانزده درصدی میزان دسترسی مردم به خدمات صحی در افغانستان حکایت دارد، اما از جانب دیگر نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مادران افزایش یافته است. آقای فیروز بدون ارایه رقم و درصدی مشخصی در باره میزان مرگ و میر مادر افغانستان گفت: «در قسمت وضعیت صحت مادران در افغانستان وضعیت روبه خوبی نبوده است. واقعیت این است که واقعات مرگ و میر مادران زیاد شده است. دلیل‌اش هم مشکلاتی است که وجود دارد. صحت مادر صد درصد به سکتور صحت هم ارتباط نمی‌گیرد. تغذیه مستقیما بالای صحت مادر تاثیر دارد، دسترسی مادر به معلومات صحی خودش تاثیر دارد؛ تصمیم‌گیری و توانمندی مادر خود بخود به صحت‌اش تاثیر می‌کند. بخاطر این که یک مادر اختلاط و یا خون‌ریزی دارد، منتظر است که خوشو تصمیم بگیرد. خوشو هم می‌گوید که وقتی که جوان بوده این مشکلات را داشته و به‌خودی و خود حل شد و حالا توهم منتظر باش در حالی این مشکل سبب مرگ‌اش می‌شود.»

فیروزالدین فیروز در عین‌حال افزود که بلند رفتن خشونت‌ها علیه زنان نیز باعث افزایش میزان مرگ و میر مادران در افغانستان شده است. به گفته او، ازدواج‌های قبل از وقت نیز یکی از عوامل مهم مرگ و میر مادران به شمار می‌رود. آقای فیروز تاکید کرد که ولادت‌های بدون وقفه نیز در افزایش میزان مرگ و میر مادران کمک کرده است.

وزیر صحت عامه می‌گوید که برای بهبود وضعیت صحی مادران در افغانستان، باید در دیگر بخش‌ها بجز از سکتور صحت نیز توجه جدی صورت گیرد. او گفت بدون توجه به زمینه‌های دیگر، میزان مرگ و میر مادران کاهش نخواهد یافت. وزیر صحت عامه گفت: «این درست است که ما مراکز صحی ایجاد و قابله‌ها را توظیف می‌کنیم، اما یک مادری را که اجازه ندهند از مرکز صحی ما استفاده کند، این مراکز چه فایده‌ای خواهد داشت. از همین‌ خاطر است که همکاری بین‌السکتوری یکی از اهداف این سروی است.»

هم‌چنین نتایج این سروی نشان می‌دهد که زنان افغان به صورت اوسط بین سه تا پنج فرزند به دنیا می‌آورند. اما زنان در ولایت‌های نورستان و ارزگان، به صورت اوسط دارای نه فرزند هستند.

عطاالله سیدزی رییس بخش ارزیابی خدمات صحی وزارت صحت،‌ با ارایه جزییات این سروی گفت که نزدیک به نیمی از زنان در افغانسان قبل از رسیدن به سن هجده سالگی ازدواج کرده و تا سن بیست سالگی یک فرزند به دنیا آورده‌اند. وی افزود که کمتر زنانی از روش‌های فاصله‌دهی میان ولادت‌ها و یاهم توقف آن استفاده می‌کنند. به گفته او، تعدادی محدودی از زنان با استفاده از پیچکاری‌ها و تابلیت‌های ضد بارداری و یاهم کاندوم استفاده می‌کنند. وی تاکید کرد که زنان کمتری در مراکز صحی ولادت می‌کنند. عطالله سیدزی گفت: «براساس سروی صحت و دموگرافی، تسهیلات صحی برای ولادت خانم‌ها در شهرها بیشتر است، اما در روستاهای دور دست، زنان کمتر به این خدمات دسترسی دارند. از جمله تمام خانم‌های باردار در سال 1394، هفده درصد توسط داکتران و سی و سه درصد دیگر توسط قابله‌ها ولادت کرده‌اند اما هنوزهم پازنزده درصد ولادت‌ها به کمک دایه‌های محلی صورت می‌گیرد.»

در سروی صحت و دموگرافی افغانستان چگونگی وضعیت صحی کودکان نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. این سروی حاکیست که هنوزهم خیلی از کودکان از دسترسی به واکسین محروم هستند و از هر هشت کودک، یک نفرشان واکسین نشده است. عطاالله سیدزاده می‌گوید حداقل سیزده درصد کودکان در افغانستان از دریافت واکسین محروم مانده‌اند.

با این‌حال، فیروزالدین فیروز می‌گوید که این سروی از بهبود وضعیت کودکان و بالا رفتن اوسط عمر در افغانستان حکایت دارد. او گفت که اوسط عمر قبلا در افغانستان بین چهل تا چهل و سه‌ سال بود، اما حالا به شصت سال بالا رفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала