سمینار «هند در ادبیات فارسی» در دانشگاه جواهر لعل نهرو برگزار شد

© Fotolia / Chekunov Alexandrدفتر زبان فارسی در دانشگاه روسی گشایش یافت
دفتر زبان فارسی در دانشگاه روسی گشایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همایش یک روزه «هند در ادبیات فارسی» روز چهارشنبه با حضور تعداد از استادان زبان فارسی از ایران ، هند و افغانستان در دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در این همایش که با حضور علی دهگایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، معاون سفیر افغانستان در هند و استادان زبان فارسی، اردو و پشتو از دانشگاههایی علامه طباطبایی، آزاد اسلامی و کابل شرکت کرده بودند.

نگارش تاریخ ادبیات فارسی در افغانستان به کندی پیش می رود - اسپوتنیک افغانستان
نگارش تاریخ ادبیات فارسی در افغانستان به کندی پیش می رود

دکتر 'نرگس جابری' استاد دانشگاه آزاد اسلامی ایران در این همایش در خصوص وضعیت زبان فارسی در هند و جایگاه آن سخنانی ایراد کرد.
زبان فارسی که بیش از 700 سال بر تارک کشور پهناور هند می درخشیده و به عنوان زبان حاکمان ،ادیبان و اداری این کشور بوده هم اکنون با مشکلات زیادی در این کشور مواجه است.
در دوران سلطنت گورکانیان زبان فارسی به عنوان زبان اصلی حکومت و اداری هند انتخاب شد و همه مکاتبات درآن زمان به زبان فارسی صورت می گرفت و همین علت می توان مشاهده کرد آثار مکتوب و نسخ خطی زبان فارسی در اقصی نقاط کشور پهناور هند بسیار وجود دارد.
در زمان تسلط انگلیس بر شبه قاره هند ابتدا زبان اردو و سپس زبان انگلیسی جایگزین زبان فارسی دراین کشور شد.
کارشناسان می گویند:زبان رایج اغلب مسلمانان هند اردو است که حدود 40 درصد از لغات و کلمات آن با فارسی مشترک است و این ظرفیت مناسبی برای گسترش زبان فارسی در هند است.

دفتر زبان فارسی در دانشگاه روسی گشایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
به ظهور شاعران بزرگ فارسی زبان امیدوار هستیم

ایالت «اتارپرادش» هند یکی از 22 ایالت این کشور است که بیش از 200 میلیون جمعیت دارد و بخش عظیمی از جمعیت آن مسلمان هستند و به زبان اردو صحبت می کنند.
از نکات قابل تامل درباره افول جایگاه زبان فارسی در هند اینکه در برخی از دانشگاه های این کشور که در گذشته بخش مستقل زبان فارسی داشت اکنون بخش زبان فارسی به علت کاهش ظرفیت دانشجو به زیرمجموعه زبان های دیگر همچون اردو و عربی تبدیل شده و این روند ادامه دار، زنگ خطری برای علاقه مندان به فرهنگ و زبان فارسی در هند است.
درحال حاضر تقاضاهای زیادی در دانشگاه های هند برای اعزام استادان زبان فارسی و منابع آموزشی از ایران و افغانستان به این کشور وجود دارد اما تاکنون به تمامی این درخواست ها پاسخ مناسبی داده نشده است.

Стопка книг на столе - اسپوتنیک افغانستان
نویسنده تاجیکستانی: زبان فارسی را باید در افغانستان، ایران و تاجیکستان همگون کرد

استادان درحال حاضر گرچه تلاش فراوانی برای گسترش زبان فارسی کرده اند، اما آنگونه که باید بر تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر فارسی تسلط کافی ندارند و ادامه این روند، افول زبان فارسی در این کشور را تشدید خواهد کرد.
دانشگاه های علیگر، دهلی، جواهر لعل نهرو، جامعه ملی اسلامی ، کشمیر، لکنو، بنارس، پتنا، بوپال، عثمانیه، بمبئی، گوهاتی، بی آرامبیدکر(مظفرنگر) و مگد، از دانشگاه هایی هستند، که در هند گروه فارسی مستقل دارند.
مراکز تحقیقات زبان فارسی نیز در دانشگاه های علیگر، مولانا آزاد، پتنا، مالیر کوتلا و احمدآباد، فعالیت دارند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала