جشنواره زمستانی انستیتوت ملی موسیقی آغاز شد

© Photo / کسراجشنواره زمستانی انستیتوت ملی موسیقی آغاز شد
جشنواره زمستانی انستیتوت ملی موسیقی آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: انستیتوت ملی موسیقی افغانستان، هفتمین و بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی زمستانی خود را با برگزاری کنسرتی رسما آغاز کرد.

این جشنواره که به مدت دو ماه طول خواهد کشید، در آن گروه‌های هنری مختلفی از جمله گروه هنری موسیقی آغاخان در هرات و کابل، مکتب روشندلان، گروه هنری صلصال از ولایت بامیان و دانشجویان دیپارتمنت موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل شرکت دارند.

این جشنواره چهارشبنه شام، با اجرای پارچه‌های موسیقی توسط آرکستر جوانان افغانستان، گروه قوالی موالانا، دسته‌های سازهای محلی نوجوانان، دسته همخوانان ناهید، دسته‌ی گیتار نوازان و سازهای ضربی با حضور ده‌ تن از هنرمندان داخلی و خارجی و هم‌چنین علاقمندان هنر موسیقی در تالار مربوط به شبکه تلویزیونی آریانا در کابل آغاز شد. در آغاز این جنشواره آرکستر زهره که اخیرا با اجرای شان در برخی از کشورهای اروپایی به ویژه شهر داووس سویس غوغا برپا کرد و با جایزه معتبر «الهه آزاد موسیقی» به افغانستان برگشت نیز حضور داشت.

داکتر احمدناصر سرمست، رییس و بنیانگذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان، چهارشنبه شام همزمان با آغاز جشنواره زمستانی این انستیتوت، گفت که یکی از اهداف این جنشواره هشت هفته‌یی، راه‌اندازی کنسرت‌ها و آموزش موسیقی می‌شود. آقای سرمست گفت: «در کنسرت امشب شماری از هنرمندان مختلف از کشورهای مختلف و جوانان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را با خود داریم. شما شاهد موسیقی بدون کلام و با کلام می‌باشید که یک تعداد قطعات افغانی دو باره بازخوانی و بازسازی می‌شوند تا از فراموشی نجات یابند. گروه موسیقی سنتی هم امشب در برنامه‌ی ما حضور دارد. ختم کنسرت امشب ما را آرکست بانوان افغانستان، زهره، که بعد از سفر سه‌ هفته‌یی پر دست‌آورد دو باره به کشور برگشت و جایزه الهه آزادی موسیقی را بخاطر شجاعت،‌ استقامت و خودگذری شان برای این که الگوهای بهتری برای دختران افغانستان باشند بدست آوردند، به اتمام می‌رسانیم.»

در آغاز جنشواره زمستانی انستیتوت ملی موسیقی رولا غنی بانون افغانستان نیز پیامی فرستاده و در این پیام خود از موسیقی به عنوان «غذای روح» یاد کرده است. رولا غنی در پیام خود تاکید کرده که او از طرف‌داران «شدید» هنر و فرهنگ افغانستان است و انتظار دارد تا شهروندان افغانستان به ویژه جوانان در این زمینه موفقیت‌های بیشتری بدست آورند. رولا غنی در پیام خود گفت: «موسیقی، هنر و فرهنگ غذای روحی یک جامعه می‌باشد. جامعه ی بدون موسیقی و هنر یک جامعه خشک و بی‌روح خواهد بود و موسیقی در جامعه‌ افغانستان تاریخ قدیم و باستانی دارد و هرگز کسی نخواهد توانست که این متاع گران‌بها را از ما بگیرد.»

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان جشنواره اکادمی سالانه زمستانی موسیقی را در این کشور از سال۲۰۱۰ به این طرف آغاز کرد. این اقدام به منظور رشد سریح مهارت‌های مسلکی دانش آموزان این نهاد، استفاده از امکانات مسلکی انستیتوت موسیقی افغانستان توسط دانش آموزان دیگر مراکز آموزش موسیقی کشور و زمینه گفتگوی فرهنگی بین دانش آموزان و آموزگاران صورت می‌‌گیرد.

جشنواره زمستانی امسال انستیتوت ملی موسیقی توسط سفارت امریکا و معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف تمویل می‌شود.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در چوکات معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف فعالیت می‌نماید. این انستیتوت در سال ۲۰۱۰ به ابتکار داکتر احمد ناصر سرمست تاسیس شده و تاکنون توسط وی مدیریت می‌شود. انستیتوت موسیقی یگانه نهاد آموزشی کشور بوده که زمینه فراگیری آموزش موسیقی را به صورت علمی و اکادمیک در کنار تطبیق نصاب تعلیمی معارف برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌سازد.

نزدیک به پنجاه درصد از دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی را کودکان آسیب‌پذیر از پرورشگاه‌ها و کودکان دستفروش خیابانی تشکیل می‌دهند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала