قانونی: در میان مجاهدین جنایتکارانی هستند که دوبار باید مجازات شوند

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: محمدیونس قانونی معاون اول رییس‌جمهور پیشین افغانستان، می‌گوید که مجاهدین کسانی نیستند که مانند فرشته از آسمان آمده باشند و در میان آنان کسانی که مستحق دوبار مجازات هستند.

آقای قانونی که امروز در جمعی از سران مجاهدین در مراسمی به مناسبت خروج نیروهای شوروی سابق صحبت می‌‌کرد، گفت: «واقع‌بینی حکم می‌‌کند که مجاهدین هم فرشته‌های نازل شده از آسمان بر روی زمین افغانستان نبوده و افراد نابابی در بین مجاهدین و بنام مجاهدین مرتکب جفا و جنایتی شدند که از نظر من مستوجب و مستحق دوبار مجازات هستند؛ یکی بخاطر جرم و دوم بخاطر بدنام ساختن مجاهدین افغانستان.»

محمدیونس قانونی هم‌چنین حوادث و اتفاقاتی که در دوران حکومت چند ساله مجاهدین در افغانستان به ویژه در شهر کابل اتفاق افتاد، کم اهمیت جلوه داد و گفت که این اتفاقات بزرگ جلوه داده شده است.

این مقام ارشد حکومت پیشین همچنین جنگ جاری در افغانستان را خطرناک تر از جنگ با کمونیزم خواند و گفت استخبارات برخی از کشورهای منطقه این جنگ را علیه مردم افغانستان به پیش می‌برند.

محمدیونس قانونی وضعیت جاری در افغانستان را «خاص» توصیف کرده اما گفت که حکومت وحدت ملی برای تغییر این وضعیت اقدامات لازم را انجام نداده است. وی گفت که افغانستان نیاز به اصلاحات لازم دارد و این اصلاحات باید در سکتورهای امنیتی و انتخاباتی صورت گیرد. آقای قانونی می‌گوید: «دو و نیم سال فریاد اصلاحات دادیم، اما گوش‌شنوایی برای اصلاحات در نظام و در افغانستان پیدا نشد. بار دیگر می‌خواهم بگویم که دوام نظام به انجام اصلاحات دارد؛ بدون اصلاحات دوام نظام با چالش روبرو می‌شود. آرزومند هستیم که در سکتور دولت‌داری، سکتور امنیتی، انتخاباتی روی ساختارهای آن تجدیدنظر شود. پیشنهاد می‌‌کنیم که صرف با موعظه و گفتن اصلاحات در سکتور امنیت، دولت‌داری و غیره اصلاحات عملی نخواهد بود.»

محمدیونس قانونی در سخنرانی امروزی خود هم‌چنین خواستار الکترونیکی شدن سیتسم انتخابات شد و گفت که این سیستم می‌تواند اعتماد مردم نسبت به روند انتخابات را بیشتر سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала