هدف اصلی دوشنبه و کابل ثبات و امنیت در منطقه است

© Sputnik / SCO Host Photo Agency /  مراجعه به بانک تصاویر صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس در دوشنبه، «صلاح الدین ربانی»، وزیر امور خارجه افغانستان در چارچوب سفر 3 روزه رسمی خود به تاجیکستان با «سراج الدین اصل اف»، همتای تاجیک خود دیدار کرد.

در این دیدار طرفین درباره موضوعات مورد علاقه از جمله توسعه همکاری‌های دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.
اصل اف و ربانی نسبت به رشد و گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، ارتباطات، حمل و نقل، بهداشت، فرهنگ و آموزش ابراز علاقه کردند.
طرفین تامین ثبات و امنیت نه تنها در دو کشور، بلکه در کل منطقه را منوط به همکاری و همگرایی کشورهای منطقه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانستند.
پس از دیدار و مذاکرات هیأت‌های دو جانیه، اصل اف و ربانی با حضور در نشستی مطبوعاتی بیانیه مشترکی صادر کردند.
وزیر امور خارجه تاجیکستان با تاکید بر اهمیت سفر ربانی جهت رشد و توسعه همکاری‌های دو جانبه، گفت: 2 کشور دارای پیوندهای عمیق تاریخی و مشترکات اجتماعی، فرهنگی و معنوی می‌باشند.
اصل اف ثبات و امنیت را نیاز حیاتی کشورهای منطقه دانست و افزود: دوشنبه و کابل بر ضرورت تعمیق همکاری‌های دو و چندجانبه برای تحکیم و گسترش ثبات و امنیت منطقه‌ای تاکید می‌کنند.
وزیر امور خارجی تاجیکستان اظهار داشت: ما ضمن مهم ارزیابی کردن همکاری‌های 2 کشور در حوزه‌های زیربنایی، اقتصادی، حمل و نقل، گاز، برق، کشاورزی، صنایع، آموزش و پرورش؛ همگرایی اقتصادی منطقه‌ای را جهت تامین رشد با ثبات افغانستان مهم ارزیابی می‌کنیم.
اصل اف اظهار داشت: دوشنبه و کابل خواستار تحکیم هرچه بیشتر همکاری‌های دو جانبه در امر مبارزه با تروریسم بین المللی، قاچاق مواد مخدر و سایر چالش‌های امنیت منطقه‌ای و جهانی هستند.
وزیر امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد: دوشنبه از عضویت افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند.
وزیر خارجه افغانستان نیز این سفر را مهم عنوان کرد و افزود: مردم دو کشور با پیوندهای گسست‌ناپذیر دینی، زبانی و فرهنگی در طول تاریخ همواره زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار هم داشته و هیچ‌گاه در روابط آنها تنشی مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه طی دو و نیم دهه مناسبات سیاسی میان کابل و دوشنبه بیش از 100 سند حقوقی به منظور گسترش همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه در حوزه های مختلف به امضا رسیده، افزود: دولت و ملت افغانستان و تاجیکستان همواره نسبت به یکدیگر حسن نیت داشته و تاجیکستان در دشوارترین مراحل، به ویژه در زمان مقاومت مردم افغانستان مقابل طالبان و تروریسم بین المللی در کنار مردم افغانستان بوده و از هیچ کمکی دریغ نکرده و این هرگز فراموش نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала