نخستین دیدار مقامات نظامی روسیه و آمریکا پس از 3 سال

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federation/Balashova Olgaنخستین دیدار مقامات نظامی روسیه و آمریکا پس از 3 سال
نخستین دیدار مقامات نظامی روسیه و آمریکا پس از 3 سال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسای ستادهای کل ارتشهای روسیه و آمریکا برای نخستین بار بعد از سه سال در باکو با یکدیگر مذاکره کرده و توافق نمودند که این تماسها ادامه یابد، ولی صحبتی برای هماهنگی اقدامات نظامی در سوریه مطرح نشد.

به گزارش سپوتنیک، به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو می نویسد: روز پنجشنبه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، "والری گراسیموف" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با "جوزف دانفورد" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا دیدار و گفتگو کرد. اصلی ترین موضوع این مذاکرات که از سال 2016 به اینطرف، نخستین دیدار در چنین سطح بالای نظامی محسوب می شود، اوضاع در سوریه بود.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، در پایان این دیدار، طرفین توافق کردند که تماسها در سطوح مختلف نظامی را افزایش دهند، ولی صحبت بر سر هماهنگی کامل اقدامات نظامی در سوریه نیست.

وزارت دفاع روسیه و پنتاگون در بیانیه هایی از دیدار ژنرال گراسیموف و دانفورد خبر دادند. منابع خبری «کامرسانت» یادآور شده اند که فراهم سازی مقدمات این مذاکرات چند ماه بطول انجامیده و با مشکلاتی نیز همواره بوده است. آخرین بار در جنوری سال 2014 بود که روسای ستادهای کل ارتشهای روسیه و آمریکا در بروکسل با یکدیگر دیدار کردند، در آن زمان "مارتین دمپسی" سمت ریاست ستادکل نیروهای مساح آمریکا را برعهده داشت. ولی دو ماه بعد از این دیداربود که پنتاگون به دلیل روند اوضاع در شرق و جنوب اوکراین و پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، کلیه تماسها با وزارت دفاع روسیه را متوقف کرد.

چرا دیدار نظامیان عالیرتبه در باکو برگزار شد

یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه از آن زمان تاکنون اوضاع سیاسی در روابط روسیه و آمریکا به سمت تیرگی بیشتر پیش رفت، به این روزنامه گفت: «با توجه به این مسئله، بسیار سخت است تصور شود که والری گراسیموف به واشنگتن سفر می کرد و یا جنرال دانفورد به مسکو بیاید، به همین دلیل دیدار آنها در یک مکان بیطرف، یعنی جمهوری آذربایجان، که دولتش با روسیه و آمریکا روابطی نزدیک دارد، برنامه ریزی شد و قبل از نشست دو مقام بلندپایه، هر دو طرف با وزیر دفاع آذربایجان نیز دیدارهای جداگانه ای داشتند.

این نشست در پشت درهای بسته انجام گرفت. البته مقامات وزارت دفاع روسیه و پنتاگون اعلام کرده اند که افسران عالیرتبه احتمالا به بررسی وضعیت کنونی و دورنمای همکاریهای دوجانبه روسیه و آمریکا پرداخته و بطور خاص نیز پیرامون مسائل مربوط به اقدامات نظامی دو طرف در سوریه و همچنین اوضاع در اوکراین به تبادل نظر پرداخته اند.

مواضع غیرسازنده پنتاگون در آستانه نشست باکو

البته در آستانه این دیدار، حادثه نامطلوبی رخ داد: "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که مذاکرات با روسیه باید از موضع قدرت صورت گیرد. در پاسخ به این سخنان، "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه خواستار توضیح مواضع رسمی پنتاگون در این رابطه شد. ماتیش نیز بدون دادن توضیح خاصی، تنها اعلام کرد که آمریکا و ناتو حاضر به همکاری سیاسی با روسیه هستند، ولی همکاری نظامی با این کشور نخواهند داشت.  

به نوشته این روزنامه، اظهارات تند وزیر دفاع آمریکا تاثیر زیادی بر روند مذاکرات جنرالها گراسیموف و دانفورد نگذاشت. به گفته مقامات حاضر در این دیدار، مذاکرات در جوی نسبتا آرام برگزار شد. در پایان این نشست در وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که نظامیان بلندپایه در خصوص وضعیت کنونی روابط روسیه و آمریکا، ارزیابی اوضاع در عرصه امنیت بین المللی در اروپا، در خاورمیانه و شمال آفریقا تبادل نظر کردند.

بر اساس اطلاعات «کامرسانت»، ستاد کل ارتش روسیه بطور جدی نگران قصد پنتاگون برای اعزام نیروهای زمینی آمریکایی به سوریه بود. به عقیده آنها چنین اقدامی تنها باعث بی ثباتی و وخامت بیشتر اوضاع خواهد شد. مقامات نظامی آمریکایی اطلاعات منتشره در این زمینه را تکذیب کردند.
 صحبت بر سر هماهنگی اقدامات نظامی نیست

منبع خبری این روزنامه در وزارت دفاع روسیه یادآور شدند که در این دیدار همچنین جهت گیریها در راستای همکاری مشترک برای افزایش امنیت اقدامات نظامی در سوریه و کاهش خطر بروز حوادث نظامی مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این دو طرف توافق کردند که تماسها در این زمینه ادامه پیدا کند. ولی صحبتی پیرامون هماهنگی جدی اقدامات نظامی و بخصوص برنامه ریزی برای عملیات مشترک نظامی احتمالی در سوریه صورت نگرفت.بعد از نشست باکو، جنرال گراسیموف به مسکو مراجعت کرده و "جوزف دانفورد" نیز برای انجام مذاکراتی با مقامات ترکیه به آنکارا پرواز کرد. انتظار می رود که موضوع مذاکرات وی با وزیر دفاع ترکیه، حمایت آمریکا از مبارزه ارتش ترکیه با مبارزین «حزب کارگران کردستان» و همچنین برنامه ریزی برای حمله ارتش ترکیه به شهر رقه در سوریه باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала