درخواست افغانستان از پاکستان برای مبارزه بدون تفکیک با تروریستان

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان با صدور دومین اعلامیه‌ای حمله تروریستی روز گذشته در ایالت سند پاکستان را شدیدا محکوم کرده و از اسلام‌آباد خواسته تا بدون تفکیک با گروه‌های تروریستی مبارزه کند.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، می‌افزاید که از دولت پاکستان انتظار دارد تا علیه آن عده از گروه‌های تروریستی که در خاک آن کشور فعالیت دارند و افغانستان را تهدید می‌کنند، اقدامات عاجل کرده و به گونه عملی و موثر مبارزه کند.

دفتر ریاست‌جمهوری با اشاره به حمله تروریستی روز گذشته در زیارتگاه صوفیان پاکستانی که در نتیجه آن نزدیک به هشتاد نفر کشته و دو‌صد و پنجاه تن دیگر زخمی شدند، می‌گوید که این حمله در پاکستان ثابت ساخت که تروریزم مرز و جغرافیا نمی‌شناسد، تفاوت میان زن و مرد، عالم و غیرعالم قایل نبوده و دشمن تمام بشریت است. دفتر ریاست‌جمهوری می‌گوید که به همین دلیل دولت افغانستان برمبارزه جدی با تروریزم تاکید دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری تاکید کرده که افغانستان و پاکستان دارای ارزش‌های مشترک دینی و مذهبی می‌باشند و زیارت لال شهباز قلندر در ایالت سند که از سوی تروریستان مورد حمله قرار گرفت، به هر دو کشور متعلق بوده و نماد عرفانی مشترک سلسله تصوف میان مردمان افغانستان و پاکستان به شمار می‌رود. دفتر ریاست‌جمهوری می‌گوید: «حمله به آن زیارت، تداوم یک استراتیژی ایجاد تفرقه و صدمه‌رساندن به امکان دینی و مذهی مردمان دو کشور می‌باشد که این سلسله حملات، با حمله به زیارت کارته سخی کابل و برخی مساجد و تکایای افغانستان آغاز یافته ‌بود. استراتیژی ایجاد ترس و صدمه‌واردکردن به اماکن دینی و مذهبی، به صورت آشکار در اعلامیه گروه داعش که از سوی ابوبکر بغدادی در سال گذشته (نوامبر ۲۰۱۶) صادر گردیده بود، در آن بر گسترش عملیات‌های تروریستی در کشورهای افغانستان، پاکستان، بنگلادیش و سایر کشورهای اسلامی تاکید شده ‌بود.»

در این اعلامیه همچنین آمده است: «به‌منظور تعقیب استراتیژی جنگ از کشور سوریه به منطقه ما، این موضوع مورد تدقیق قرار گرفته که نیاز است تا همکاری‌های منطقوی در این خصوص بیش از هر وقت دیگر نزدیک‌تر شود و کشورهای منطقه در راستای مبارزه با این پدیده همکاری همه‌جانبه نمایند.»

دفتر ریاست‌جمهوری می‌افزاید که دولت افغانستان بدون تفکیک میان تروریزم خوب و بد، همواره به صورت عملی و نظری تروریزم را تقبیح کرده و علیه آن مبارزه همه‌جانبه نموده ‌است. به گفته دفتر ریاست چمهوری، افغانستان به هیچ فرد و گروهی اجازه فعالیت‌های تروریستی را در خاک خود نداده و از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده صورت نگرفته و تروریزم منحیث وسیله استفاده نمی‌گردد.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری، دولت افغانستان با درک خطرات منطقوی از سوی گروه‌های تروریستی، ضرورت مبرم می‌داند تا تمام کشورها به‌ویژه افغانستان و پاکستان روی طرح امحای کامل تروریزم به موافقه برسند و دولت افغانستان به این‌ باور است که میکانیزم نشست چهارجانبه، سند جامع را در راستای مبارزه با تروریزم ارایه کرده بود، اکنون بیش از هر زمان دیگر ضرورت است تا پاکستان مواد این سند را عملی سازد.

دفتر ریاست‌جمهوری تاکید کرده که دولت افغانستان انتظار دارد تا پاکستان بدون تفکیک به گروه‌های تروریستی که علیه هرکس و در هرجای فعالیت دارند اقدامات عاجل و عملی را روی‌دست گیرد و همان‌گونه که افغانستان در مقابل همه تروریستان بدون تشخیص و تفکیک این‌که علیه کدام کشور و مردم فعالیت می‌نمایند، اقدام کرده‌ است.

این اظهارات در حالی بیانن می‌شود که برخی از مقام‌های دولت پاکستان مدعی شده‌اند که هفتاد و شش تن تروریست در خاک افغانستان پنهان شده‌اند. این مقام‌ها از دولت افغانستان خواسته تا این تروریستان را به پاکستان تحویل دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала