تاکید افغانستان و ایران بر گسترش همکاری های دوجانبه

© REUTERS / Ahmed Saad تاکید افغانستان و ایران بر گسترش همکاری های دوجانبه
تاکید افغانستان و ایران بر گسترش همکاری های دوجانبه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیداری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بر گسترش همکاری های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری امروز یکشنبه (1 حوت) با نشرخبرنامه‌ای گفته است که رییس جمهور کشور روز گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. در خبرنامه آمده است که محمد اشرف غنی رییس جمهور، پس از اشتراک در کنفرانس امنیتی مونیخ و ایراد سخنرانی در آنجا، امروز به کشور برگشته است.
در این دیدار هر دو جانب در مورد گسترش همکاری ها میان دو کشور در عرصه های امنیتی، اقتصادی، تنظیم امور سرحدی، مسایل منطقوی به شمول مبارزه با تروریزم، کنفرانس همکاری های منطقوی و بسته پیشنهادی حکومت افغانستان به ایران بحث و تبادل نظر کردند.
آقای غنی در مورد خط آهن که چین را از طریق افغانستان به ایران وصل می کند و همچنان اتصال کشور های آسیای میانه از طریق افغانستان و احیای راه ابریشم صحبت کرد.
در این دیدار قرار بر آن شد تا در بارۀ بسته پیشنهادی افغانستان، حکومت ایران نظریات خود را شریک سازد و پس از آن در این رابطه گفتگوها آغاز شود.
به همین ترتیب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، در حضورداشت رئیس جمهور غنی توافقتنامه مشارکت و توسعه میان افغانستان و اتحادیه اروپا توسط اکلیل حکیمی وزیر مالیه و خانم فیدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و معاون اتحادیه اروپا به امضا رسید.
این توافقنامه، همکاری اتحاديه اروپا را با افغانستان رسماً تعریف نموده و اساس ایجاد ارتباط متقابل و مؤثر را در زمینه های حاکمیت قانون، صحت، انکشاف دهات، معارف، ساینس و تکنالوژی، مبارزه با فساد، پولشويى، جلوگیری از تامین مالی تروریزم، جنایات سازمان یافته و مواد مخدر فراهم می سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала