از افغانستان فقط گپ، از پاکستان عمل و راکت

© REUTERS / Faisal Mahmoodاز افغانستان فقط گپ، از پاکستان عمل و راکت
از افغانستان فقط گپ، از پاکستان عمل و راکت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنان غنی در کنفرانس مونیخ که تنها با متهم کردن پاکستان در تروریزم و جنگ اعلام نشده انجامید با راکت های پاکستان بر ولایت های کنر و ننگرهار و کشته شدن غیرنظامیان پاسخ عملی گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رییس جمهور در حالی در کنفرانس مونیخ شرکت کرد که افغانستان مورد حمله ی تلاقی جویانه پاکستان پس از رویداد سند بوده و این کشور اعلام کرد که برای مقابله با گروه های تروریستی حتی در خارج از پاکستان اقدام خواهد کرد که به طور خاص منظور افغانستان است.
اشرف غنی در این کنفرانس با بیان اینکه سیاست تروریسم خوب و بد عامل اصلی حمله های اخیر در افغانستان و پاکستان است، جنگ افغانستان را نه جنگ تروریستی بلکه جنگ مواد مخدر و اعلام نشده میان دو کشور عنوان کرد که اشاره به پاکستان حامی گروه های افراط گر می باشد.
حمایت از تروریزم سال ها اتهامی از سوی دو کشور بر یکدیگر است اما سیاست سردگم رهبران کشور باعث شده که دیگر پاکستان با رد حمایت از تروریزم، ناامنی های خود را از درون خاک افغانستان دانسته و با یک حمله انتحاری که در این کشور، افغانستان را تهدید کند و حمله های راکتی بر کنر و ننگرهار موجب کشتار غیرنظامیان و فرار مردم شود.
از سوی دیگر گفته های اشرف غنی در کنفرانس مونیخ هرچند خوشایند بوده اما تجربه ثابت نشان می دهد که تنها گفته های احساسی صرفا در جمع دولتمردان جهان بود و امیدی برای به وقوع پیوستن آنها با توجه به شخصیت اشرف غنی نیست و که پس از بازگشت وی به کشور فروکش کرده است.
نکته قابل تامل، اشاره اشرف غنی به تروریزم خوب و بد و دلیل شکست در مبارزه با آن بوده در حالی که حکومت گذشته و اکنون با برادر خواندن طالبان و مشروعیتی که در پی تلاش برای گفتگوهای صلح به این گروه داد، دلیل اصلی شکست در میدان های جنگ و از دست دادن تسلط بر نیمی از کشور است.
در حاشیه این کنفرانس، رییس جمهور از مقام های قطر خواستار بسته شدن دفتر طالبان در این کشور در صورت تداوم رویکرد این گروه شد و این اگر و اماهای غنی نیز خبر از همان سیاست ارگ در رابطه با طالبان دارد که همچنان متمایل به آنان است در حالی که تروریستان طالب بیش از دو دهه کشور را با بحران سقوط مواجه کرده و بزرگترین دلیل کشتار و ناآرامی ها می باشد.
سیاست سردرگم و گیج مقام های حکومت افغانستان به ویژه نسبت به پاکستان و طالبان دلیل جنگ مدام و تهدیدها و فشار دولت اسلام آباد بر کشور که نشات گرفته از هراس درونی رهبران از پیامدهای مقابله با پاکستان است.
حکومت افغانستان اراده ای برای جلوگیری از مداخلات پاکستان و تضعیف طالبان و دیگر مخالفان را ندارد و تنها در سخنرانی های داخلی و خارجی به نقد از سیاست تروریست پروری اسلام آباد می پردازند اما تاکنون نه تنها برای امنیت و ثبات پیامدی نداشته است بلکه پاکستان با سلاح تروریستان روز به روز بر جنگ دامن زده و امتیازگیری می کند.
حال سخنان پر از احساسی اشرف غنی در کنفرانس امنیتی مونیخ تنها بازگویی متنی که به تکرار بدون نتیجه بیان شده است در حالی که می توانست توجهه جهان را بر خواست افغانستان در مبارزه با تروریزم جلب کرده اما به مانند فرصت های بیشمار در 15 سال گذشته از میان رفت.
کنفرانس مونیخ که میزبان بیشترین رهبران کشورهای جهان در خصوص امنیت است و هرچند تاثیری بر رخدادهای نظامی جهان ندارد اما مکانی است برای بحث های سیاسی و نظامی جهان در کنار حضور شرکت های نظامی و تبادلات تجهیزات جنگی.
افغانستان فراموش شده در میانه دهه 90 میلادی که اکنون به کانون توجهه امنیتی در جهان بدل شده، همچنان در این گونه نشست ها به دلیل ضعف در کنترل جنگ و گروه های تروریستی ناکارامد در لابی گری می باشد و تنها به سخنرانی هایی ختم می شود مانند اشرف غنی که پاکستان را متهم می کند و دم از سیاست های بی ثبات در خصوص تروریزم و مواد مخدر می زند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала