امریکا به تنهایی توانایی حل بحران افغانستان را ندارد

© Photo / CollageBots
Bots - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واشنگتن‌فری‌بیکن نوشت: پایان جنگ، ادامه وضعیت فعلی یا افزایش دوباره تعداد نیروها، گزینه‌های امریکا در افغانستان است که پاسخگوی بحران این کشور نخواهد بود وباید با کشورهای مهم منطقه وارد گفت‌وگو شود.
British Defence Secretary Michael Fallon talks with his Japanese counterpart Gen Nakatani at the defence ministry in Tokyo on January 9, 2016 - اسپوتنیک افغانستان
فالون: اگر ناتو از افغانستان بیرون شود، 40 میلیون شهروند افغانستان به اروپا سرازیر می شوند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت: اوضاع در افغانستان وخیم است و امریکا باید در مورد افغانستان و حل بحران آن تصمیم بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: به زبان ساده، امریکا برای ادامه حضور در افغانستان 3 گزینه پیش‌رو دارد: پایان جنگ، ادامه وضعیت فعلی، یا افزایش دوباره تعداد نیروها.

این پایگاه خبری می‌نویسد: همه اینها گزینه‌های ضعیفی هستند. علت حضور ما در افغانستان این است که مانع سیطره طالبان بر افغانستان و تبدیل شدن دوباره این کشور به مرکز فعالیت تروریستی شود که تهدیدی برای امریکا محسوب می‌شود.

واشنگتن فری بیکن می‌افزاید: اگر ما از افغانستان بیرون شویم و فعالیت خود را محدود به حملات پهپادی و عملیات‌های ویژه نمائیم، شاهد روی کار آمدن دولت طالبان در کابل و به وجود آمدن بی‌نظمی منطقه‌ای گسترده خواهیم بود.

رهبران افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
نماینده پارلمان افغانستان: امریکا خواهان جنگ در افغانستان به خاطر رقابت با روسیه است

اگر استراتژی و سطح فعلی نیروهای خود را حفظ کنیم، در آن صورت بن بست نامیمون فعلی ادامه خواهد یافت.

این پایگاه خبری با اشاره به سومین گزینه امریکا در افغانستان، می‌نویسد: اگر هم تعهدات نظامیان خود را افزایش دهیم، در آن صورت عدم توانایی دولت کابل در حفظ دستاورد سربازان ما، دستاورد امیدوارکننده‌ای برای ما نخواهد داشت.

در هر صورت، اراده سیاسی اندکی برای افزایش نیروی قابل توجه وجود دارد و دیگر مانند سال 2011  هیچ پشتیبانی از یک اشغال بلند مدت و خشونت‌بار نمی‌شود.

معاون دونالد ترامپ: امریکا به همکاری و حمایت از افغانستان ادامه می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
معاون دونالد ترامپ: امریکا به همکاری و حمایت از افغانستان ادامه می‌دهد

واشنگتن فری بیکن می‌نویسد: به نظر می‌رسد که ما در صحنه ژئوپلتیکی، بدترین نتیجه ممکن را به دست آورده‌ایم. تاریخ همیشه یک شانس دوباره را در اختیار ما قرار نمی‌دهد و به دست آوردن فرصت برای یک آغاز دوباره کار بسیار دشواری است، اما دولت جدید می‌تواند فکر دیگری برای این مسئله بکند.

در چنین شرایطی، موضوع مهمی وجود دارد که غالبا در گفتمان‌های ما درباره افغانستان به فراموشی سپرده شده است: اینکه افغانستان یک بازیگر به نسبت کوچک در صحنه بازی منطقه‌ای است؛ بازی که بازیگران اصلی آن، هند و پاکستان هستند.

این گزارش در پایان می‌نویسد: اگر ما یک نگاه جامع‌تر به مسائل وسیع‌تر منطقه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم منافع و استراتژی خود در افغانستان را به شکل شفاف‌تری ببینیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала