رهایی یافتن 65 هزار کودک از استخدام نیروها و گروه‌های مسلح در ده سال گذشته

© Sputnik / Ilya Pitalevرهایی یافتن 65 هزار کودک از استخدام نیروها و گروه‌های مسلح در ده سال گذشته
رهایی یافتن 65 هزار کودک از استخدام نیروها و گروه‌های مسلح در ده سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونسیف، اعلام کرده که طی ده سال گذشته شصت‌وپنج هزار کودک از استخدام نیروها و گروه‌های مسلح در جهان رهایی یافته‌اند.

دفتر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، در آستانه نشست سران کشورها به مناسبت سالگرد تعهدات پاریس برای منع استفاده از کودکان در منازعات مسلحانه، می‌گوید که کودکان از قربانیان اصلی منازعات مسلحانه به شمار می‌روند.
انتونی لک، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «جهان ده سال پیش نسبت به کودکان درگیر در منازعات مسلحانه متعهد شد و این تعهد را در عمل پیاده کرد و اقداماتی انجام شد که در نتیجه آن یک شانس تازه برای یک زندگی بهتر برای شصت‌وپنج هزار کودکان به ارمغان آورده شد. اما نشست امروز تنها برای این نیست که به گذشته و اقدامات انجام شده نظر انداخته شود بلکه باید به کارهایی که انجام نشده و باید برای حمایت از کودکان در منازعات مسلحانه انجام شود، توجه شود.»
دفتر یونسیف می‌افزاید که هرچند تلاش‌های زیادی برای حفاظت از کودکان کودکان در افغانستان صورت گرفته، اما باآنهم آنان از قربانیان اصلی منازعات مسلحانه بوده‌اند. این سازمان می‌گوید که نماینده افغانستان در نشست امروز پاریس شرکت دارد و افغانستان در میان کشورهایی قرار دارد که پیشرفت‌های خوبی در زمینه حفاظت از کودکان انجام داده است.
یونسیف به امضای برنامه عمل در سال 2011 میلادی و تعهد بر نقشه راه 15 ماده‌ای برای جلوگیری از استخدام کودکان از سوی نیروهای امنیتی افغانستان در سال 2014، تایید دستورالعمل‌های ملی برای ارزیابی سن به عنوان راهی حتمی و گریزناپذیر برای تعیین سن افراد جذب شده به پولیس ملی افغانستان در دسامبر سال 2015 و هم‌چنین تصویب قانونی برای صبغه جرمی دادن به استخدام کودکان از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، به عنوان اقدامات موثر دولت افغانستان یاد کرده است.
ادیل خضر، نماینده یونیسف در افغانستان با ستایش از شرکت افغانستان در این کنفرانس، خواهان اقدامات بیشتری برای ایجاد شرایط حفاظتی برای کودکان متاثر از منازعات مسلحانه و کمک به رهایی این کودکان از این تاثیرات شده است.
خانم خضر می‌گوید: «ما از حضور نماینده افغانستان در این نشست مهم برای ارایه معلومات درباره اقدام انجام شده از سوی افغانستان، خرسندیم. با این حال، ما نگران ادامه استخدام کودکان از سوی تمامی طرف‌های درگیر در منازعات مسلحانه هستیم و این جریان باید متوقف شود. ما در حالی‌که افغانستان در راستای رسیدگی به این امر کار می‌کند، از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا راه‌های بدیل توقیف و زندانی کردن کودکان را مد نظر داشته باشد زیرا کودکانی که با گروه‌های مسلح در ارتباط بوده‌اند باید به عنوان قربانی تلقی شوند و با آنان براساس معیارهای دادرسی برای نوجوانان برخورد شود.»
یونسیف می‌افزاید که سازمان ملل متحد در سال 2016 میلادی، گزارش‌هایی در باره استخدام هزار و دوصد کودک در صفوف نیروها و گروه‌ها مسلح دریافت کرده است.
هم‌چنین گزارش چند هفته قبل سازمان ملل متحد نشان داد که در جریان سال گذشته‌ی میلادی سه‌هزار و 512 کودک در نتیجه منازعات مسلحانه کشته و زخمی شده‌اند. میزان تلفات کودکان در افغانستان در سال 2016 در مقایسه با سال قبل آن بیست و چهار درصد افزایش داشته است.
در سال 2007 میلادی، پنجاه و هشت کشور در کنفرانس پاریس به منظور توقف استخدام کودکان در صفوف نیروها و گروه‌های مسلح تعهد کردند و اما اکنون این رقم به 105 کشور رسیده است.
کنفرانس بین‌المللی پاریس که در سطح وزرا برای حفاظت از کودکان در منازعات مسلحانه امروز برگزار می‌شود، در آن در باره چگونگی پایان دادن به روند استخدام کودکان در نیروهای مسلح بحث خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала