سه فرمانده پیشین جنگ عراق ترامپ را راه می برند

© AFP 2023 / NICHOLAS KAMMUS President Donald Trump shakes hands with US Army Lieutenant General H.R. McMaster (L) as his national security adviser at his Mar-a-Lago resort in Palm Beach, Florida, on February 20, 2017.
US President Donald Trump shakes hands with US Army Lieutenant General H.R. McMaster (L) as his national security adviser at his Mar-a-Lago resort in Palm Beach, Florida, on February 20, 2017. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرماندهانی که روزی هر یک روی شن‌های عراق راه رفته‌اند و در پرهزینه‌ترین جنگ نابخشودنی امریکا پس از ویتنام مبارزه کرده‌اند، اکنون دور یک میز در کاخ سفید می‌نشینند تا رئیس جمهور جدید امریکا را در جریان مسائل این جهان طوفانی هدایت کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به گزینه‌هایی پرداخته که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور متفاوت و کم تجربه امریکا را راهنمایی کنند.

جنرال مک مستر به حیث  مشاور جدید امنیت ملی ترامپ منصوب شد - اسپوتنیک افغانستان
جنرال مک مستر به حیث مشاور جدید امنیت ملی ترامپ منصوب شد

انتخاب جنرال مک مستر از سوی ترامپ به عنوان مشاور جدید امنیت ملی مجموعه‌ای قدرتمند از مقامات ارشدی ایجاد کرد که همگی در عراق خدمت کردند و قرار است هدایت امور امنیتی و دفاعی امریکا را در دست بگیرند. در کنار مک مستر، جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع و جان کلی به عنوان وزیر امنیت داخلی انتخاب شده‌اند درحالی که آن‌ها نیز پیشینه ای در عراق دارند.

این نخستین دولتی است که هر سه سمت امنیتی خود را همزمان با سه گزینه کهنه‌کار نظامی پر کرده است. ورود این سه جنرال به عرصه سیاست بیانگر ظهور نسلی از رهبران نظامی در سیاست است که سال‌ها در جنگ‌های افغانستان و عراق حضور داشتند.

هر یک از این جنرال‌ها از نزدیک شاهد آن بوده‌اند که یک جنگ رو به باخت یعنی چه و درس‌هایی را که باید برای جلوگیری از تکرار اشتباهات مرگبار گرفته باشند گرفته‌اند. هرکدام از این مقامات برای رسیدن به جایی که امروز در آن هستند سال‌ها در سلسله مراتب نظامی جان کنده‌اند.

سناتور جمهوری‌خواه تام کوتون به عنوان یکی از اعضای کهنه‌کار ارتش که در عراق خدمت کرده در این باره می‌گوید: این نسل از جنرال‌ها در دوران جنگ‌ها زندگی کرده‌اند به ویژه آنهایی که در دوره زمانی 2004 تا 2006 و در طول جنگ عراق حضور داشتند؛ زمانی که ما مسائل را درست انجام نمی‌دادیم.

کوتون ادامه می‌دهد: این نسل متوجه می‌شود که نیروهای امنیتی و نظامی نیازهایی بسیار مهم اما برای موفقیت ناکافی هستند؛ این افراد که در عراق بزرگ شده‌اند به طور قطع بیش از هر نسل دیگری می‌فهمد.

Chairman of the Senate Foreign Relations Committee, Sen. Robert Menendez, D-NJ., left, gestures as he speaks as ranking member Sen. Bob Corker, R-Tenn., sits right, during a hearing on Capitol Hill in Washington, Wednesday, July 9, 2014, to examine Russia and developments in Ukraine. - اسپوتنیک افغانستان
سناتور امریکایی: ترامپ باید سیاست عملگرایانه با روسیه داشته باشد

کوتون یکی از افرادی بود که کاخ سفید را برای پذیرش مک مستر مجاب کرد؛ فردی که طی سال‌ها به زیر سوال بردن رویکردهای رایج در قبال جنگ‌های ویتنام و عراق شناخته شد.

وی درباره ترامپ می‌گوید: دونالد ترامپ رئیس جمهوری غیرمعمول است و به باور من حضور افرادی که سال‌ها بیرون از خطوط تجربه داشته و بسیاری از مواقع نیز درست عمل کرده‌اند به وی کمک خواهد کرد.

درحالی که برخی منتقدان نسبت به تعدد حضور نظامیان در مشاغل سیاسی ابراز نگرانی می‌کنند برخی دیگر نیز از حضور این سه جنرال استقبال کرده و امیدوارند این افراد بتوانند به عنوان ترمزی در مقابل ایده‌های بد عمل کنند. جان مک‌کین به عنوان یک سناتور جمهوری‌خواه در این باره معتقد است: هر سه این افراد خطی مستقل را نشان می‌دهند و دارای استعدادهایی فوق‌العاده هستند و من سال‌های زیادی است که به خوبی آنها را می‌شناسم.

با این حال اینکه چقدر این سه نفر قادر خواهند بود سیاست‌های ترامپ را شکل دهند همچنان سوالی بی پاسخ است. زمانی که رئیس جمهور امریکا اظهار کرد که بازگرداندن شکنجه برای اعتراف‌گیری را بررسی می‌کند این جنرال ماتیس بود که با این طرح مخالفت کرد و به این ترتیب ترامپ هم با بیان اینکه تسلیم وزیر دفاع خود است عقب نشست.

Министр обороны США Джеймс Мэттис - اسپوتنیک افغانستان
جنرال ماتیس: با روسیه باید از «موضع قدرت» مذاکره کرد

اما زمانی که کاخ سفید دستوری موقتی را برای ممنوعیت ورود مهاجران به امریکا تصویب کرد، کلی تا آخرین مراحل روند این تصمیم به طور کامل در جریان آن قرار نداشت.

مک مستر 54 ساله اکنون در کنار ترامپ دفتری خواهد داشت؛ دفتری که باعث می‌شود ترامپ بیش از دو گزینه دیگر با مک مستر در ارتباط باشد. او کمترین تجربه را در حلقه واشنگتنی‌ها دارد و این یعنی اینکه او باید درباره چگونگی ایجاد تعادل میان نهادهای مختلفی چون پنتاگون، وزارت خارجه، سیا و کنگره مسائل متعددی را بیاموزد.

او همچنین باید با رئیس جمهوری آشنا شود که به گفته کوتون هرگز تا همین یک هفته پیش نامی از مک مستر نشنیده بوده است.

مک مستر همچنین باید تصمیم بگیرد که چگونه استفن بنن، استراتژیست کلیدی ترامپ را که یک کرسی در کمیته امنیت ملی امریکا دارد مدیریت کند؛ فردی که تا کنون نقشی کلیدی در سیاست خارجه امریکا ایفا کرده است.

اما این سه جنرال تنها به دلیل تجربیاتشان در جنگ شناخته شده نیستند. مک مستر و ماتیس هر دو از طرف ارتش به وسیله بورسیه تحصیل کرده‌اند. مک مستر به عنوان نویسنده پایان نامه‌ای است که در آن شکست رهبری نظامی در جریان جنگ ویتنام بررسی شده است. ماتیس 66 ساله نیز دانشجوی تاریخ بوده است.

U.S. Defense Secretary Jim Mattis addresses a news conference during a NATO defence ministers meeting at the Alliance headquarters in Brussels, Belgium, February 16, 2017. - اسپوتنیک افغانستان
لغو سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان

کلی 66 ساله نیز به عنوان فرمانده فرماندهی جنوب امریکا زمان زیادی را صرف بررسی چگونگی حفاظت از مرزهای جنوبی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر می‌کند. رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا که در دولت‌های بوش و اوباما خدمت کرده است می‌گوید: این جنگ‌ها به روشنی نقشی کلیدی در شکل دادن این سه جنرال داشته‌اند و قطعا در نیک نامی‌ آنها موثر بوده‌اند اما این افراد بسیار حرفه‌ای تر و عمیق‌تر از پیشینه ای شان در عراق هستند.

این سه جنرال همزمان در یک مکان در عراق خدمت نکرده‌اند. ماتیس و کلی با یکدیگر به عنوان تفنگداران دریایی بزرگ شده‌اند و به جنرال‌هایی چهار ستاره تبدیل شدند. کلی در جریان حمله به عراق در سال 2003 معاون فرمانده بخش اول دریاداران بود که فرماندهی‌شان را ماتیس برعهده داشت. کلی در سال 2004 و 2008 دو و سه بار به عراق بازگشت زمانی که دیگر فرمانده ارشد امریکایی‌ها در غرب عراق شده بود.

زمانی که تفنگداران دریایی امریکا بر استان الانبار متمرکز بودند، مک مستر و سومین هنگ سواره نظام مسلح ارتش امریکا در تلعفر حضور داشتند.

اقدامات مک مستر در استراتژی ضد شورش و موفقیت وی در آن بعدها به عنوان نمونه‌ای از مبارزه با شورش معرفی شد. با این حال رویکردهای مک مستر همواره مورد تائید رده‌های ارتشی امریکا نبوده است و او دوبار امکان ترفیع خود به سمت سرتیپی را به همین دلیل از دست داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала