احتمال اخراج سفیر کوریای شمالی از مالیزیا

© AP Photo / Fuji TVاحتمال اخراج سفیر کوریای شمالی از مالیزیا
احتمال اخراج سفیر کوریای شمالی از مالیزیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از مقامات رسمی دولت مالیزیا از احتمال اخراج سفیر کوریای شمالی یا تعطیلی سفارت این کشور در کوالالامپور خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که تنش در روابط مالیزیا و کوریای شمالی بر سر قتل برادر ناتنی رهبر کوریای شمالی به شدت بالا گرفته است، یک مقام رسمی دولت مالیزیا از احتمال اخراج سفیر کره شمالی یا تعطیلی سفارت این کشور خبر داده است.
برادر ناسکه رهبر کوریای شمالی 13فبروری در فرودگاه بین المللی کوالالامپور در حالی که برای سفر به ماکائو آماده می شد، به قتل رسیده است.
سفیر کوریای شمالی در مالیزیا هفته گذشته در این باره گفته بود که "کشورش نمی تواند به تحقیقات انجام شده از سوی مالیزیا اعتماد کند. وی همچنین مالیزیا را به همدستی و تبانی با نیروهای خارجی متهم کرده است.
یک مقام ارشد دولت مالیزیا که آگاه به این مساله است، گفت: اظهارات سفیر کوریای شمالی موجب خشم مالیزی شده و وی باید برای پاسخگویی آماده باشد.
این اقدام شدیدترین واکنش مالیزیا به یک دیپلومات خارجی به شمار می رود و احتمالا منظور آن اخراج سفیر کوریای شمالی خواهد بود.
این مقام آگاه افزود: مالیزیا سایر گزینه ها را نیز مورد بررسی قرار می دهد.
مالیزیا یکی از معدود کشورهایی است که با کوریای شمالی ارتباط دارد. این اختمال هست که مالیزیا سفارت کوریای شمالی را تعطیل کند یا به روند سفر بدون ویزای اتباع کره شمالی به این کشور پایان دهد.
این منبع آگاه افزود: اگر انتقادات کوریای شمالی متوقف نشود، همه روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری قطع خواهد شد.
نجیب رزاق نخست وزیر مالیزیا نیز پیش از این در واکنش به اظهارات سفیر کوریای شمالی گفته بود که "اظهارات سفیر درباره شک و تردید در روند تحقیقات قضایی، از نظر دیپلماتیک بی ادبانه است."
برخی تحلیلگران بر این باورند که کوریای شمالی از دهه 1980 میلادی تاکنون از مالیزی به عنوان مرکزی برای دستیابی به منافع راهبردی و تجاری اش استفاده کرده است.
کوریای شمالی به خاطر برنامه های راکت بالستیک و هسته ای با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده و قطع روابط با مالیزیا می تواند این کشور را بیش از پیش در عرصه بین‌المللی منزوی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала