پایان رسمی برنامه همبستگی ملی و آغاز برنامه میثاق شهروندی

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRIپایان رسمی برنامه همبستگی ملی و آغاز برنامه میثاق شهروندی
پایان رسمی برنامه همبستگی ملی و آغاز برنامه میثاق شهروندی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: برنامه همبستگی که یکی از برنامه‌های مهم رشد و توسعه مناطق روستایی افغانستان شمار می‌رفت، پس از چهارده سال رسما پایان یافته و قرار است از فصل بهار امسال، برنامه میثاق شهروندی جاگزین آن شود.

برنامه همبستگی ملی در سال 2003 میلادی از سوی دولت افغانستان به منظور بهبود شرایط زندگی و ایجاد سهولت‌های بیشتر برای روستا نشین‌های این کشور راه‌اندازی شد. این برنامه توسط وزارت احیا و انکشاف دهات به پیش می‌برده می‌شد.

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات، از برنامه‌ همبستگی ملی در افغانستان به عنوان یک برنامه کم‌نظیر در سطح منطقه و جهان یاد کرده می‌گوید که نزدیک به هفتاد درصد از بودجه‌ای که برای انکشاف روستا اختصاص داده می‌شد، توسط شوراهای انکشافی قریه‌ها به مصرف می‌رسید.

نصیراحمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، امروز شنبه، در یک نشست خبری گفت که نزدیک به سی و پنج هزار شورای انکشافی قریه از طریق برنامه همبستگی ملی ساخته شده بودند و این شوراها نقش مهمی در اولویت‌بندی برنامه‌های انکشافی و نحوه مصرف بودجه به عهده داشتند. آقای درانی می‌گوید:‌ «مهم این است که تقریبا هفتاد درصد بودجه برنامه همبستگی ملی از طریق همین شوراها به مصرف رسید. این سبب اعتماد کشورهای دوست که با ما همکاری مالی می‌کردند شد و مطمین شدند که پول شان به قریه‌جات افغانستان می‌رسد و پروژه‌ها تطبیق می‌شود. از همین‌خاطر این‌ها همکاری‌های خود را با ما تا به امروز ادامه داده‌اند.»

وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید که با هزینه یک و نیم میلیارد دالر، هشتاد و شش هزار پروژه انکشافی از طریق برنامه همبستگی ملی در روستاهای افغانستان تطبیق و بالای زندگی میلیون‌ها تن از شهروندان این کشور تاثیر گذاشته است. به گفته نصیراحمد درانی، اعمار پنجاه و سه هزار سرک روستایی، ایجاد صد هزار منبع آب آشامیدنی، تولید صدهزار کیلووات برق از طریق منابع آبی و آفتابی، ساخت شصت‌ هزار صنف درسی، ساخت صدها سالن اجتماعی و مرکز صحی از جمله دست‌آوردهای مهم اجرای برنامه همبستگی ملی است. او تاکید کرد که بیشتر از یک میلیون هکتار زمین نیز در نتیجه این برنامه تحت آبیاری و زراعت قرار گرفته است.

وزیر احیا و انکشاف دهات افزود که برنامه همسبتگی ملی نه تنها در ایجاد سهولت‌ها و کاهش فقر دست‌آوردهای خوبی در افغانستان داشته است، بلکه از طریق این برنامه حکومت‌داری خوب نیز ترویج شده است. نصیراحمد درانی با اشاره به شکل سی و پنج هزار شورای انکشافی قریه‌ها، گفت که این شوراها در تقویت وحدت ملی تاثیر داشته است. به گفته او، در این شوراها که نزدیک به شش‌صد و پنجاه هزار تن از شهروندان افغانستان به شمول تعداد قابل توجهی از زنان حضور دارند، توانسته‌اند اراده حکومت را در دورترین مناطق روستایی افغانستان تمثیل کنند. آقای درانی تاکید کرد که فعالیت این شورا باعث تقویت رابطه میان حکومت و مردم نیز شده است. وزیر احیا و انکشاف دهات افزود: «برای نخستین بار در تاریخ افغانستان به زنان در زمینه انکشاف و توسعه مناطق شان نقش داده شد و براساس انتخاب‌های دموکراتیک حقوق مساویانه شان تضمین شد. این بزرگ‌ترین دست‌آورد است.»

وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید که با تشکیل شوراهای انکشافی روستاها، شهروندان روستا نشین در قبال برنامه‌ها و پروژه‌های انکشافی احساس مالکیت کرده و در حفاظت و نگهداری پروژه‌های تطبیق شده نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

نصیراحمد درانی با ارایه گزارشی از دست‌آوردهای برنامه همسبتگی ملی، افزود که این دست‌آوردها باعث شد تا دولت و کمک کنندگان بین‌المللی برای طرح برنامه میثاق شهروندی از خود موافقت نشان بدهند.

شروع میثاق شهروندی

وزیر احیا و انکشاف دهات در عین‌حال گفت که برنامه‌ میثاق شهروندی که جاگزین برنامه همبستگی ملی شده است نیز به کمک شوراهای انکشافی به پیش برده خواهد شد. به گفته او، این برنامه ده ساله اهداف مشابه با برنامه همبستگی ملی را تعقیب می‌کند. نصراحمد درانی گفت: «مسوولیت شوراهای انکشافی از قبل وسیع‌تر شده است. یعنی پس از این حکومت در مجموع خدمات خود را از طریق همین شوراها ارایه می‌کند. خدماتی که از طریق برنامه میثاق شهروندی ارایه خواهد در بخش‌های صحت، تعلیم و تربیه، انرژی برق، احیا و اعمار زیربناهای زراعتی، ترویج و میکانیزه شدن زراعت و وصل شدن قریه‌جات است. همین طور سه خدمات اساسی دیگر شامل صحت، تعلیم و آب‌ آشامیدنی صحی با درنظرداشت معیارهای تثبیت شده حتمی و براساس اولویت‌های مردم ارایه می‌گردد.»

وزیر انکشاف و دهات افزود که در برنامه میثاق شهروندی کوچی‌ها و خانواده‌های بازگشت‌کننده نیز در آن نقش خواهند داشت. به گفته او، برنامه میثاق شهروندی در سطح ولسوالی‌ها نیز دفاتر خود را خواهد داشت. آقای درانی گفت که کارهای مقدماتی برای آغاز به فعالیت برنامه میثاق شهروندی در حال تکمیل شدن و احتمالا این برنامه در ماه‌های حمل و یا ثور آینده رسما شروع خواهد شد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала