انتقاد شدید مرکل از بازداشت یک خبرنگار آلمانی در ترکیه

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertانتقاد شدید مرکل از بازداشت یک خبرنگار آلمانی در ترکیه
انتقاد شدید مرکل از بازداشت یک خبرنگار آلمانی در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدر اعظم آلمان انتقاد شدیدی به بازداشت یک خبرنگار آلمانی به اتهام حمایت از سازمان های تروریستی در ترکیه وارد کرده و خواستار آزادی وی شد.

به گزارش سپوتنیک، گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل" خبر داد، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان انتقاد  شدیدی به بازداشت "دنیز یوسل"، خبرنگار آلمانی روزنامه "دی ولت" در ترکیه وارد کرد.

وی دیروز در سخنانی تاکید کرد که مطبوعات آزاد اصل اساسی دموکراسی است. دولت آلمان بعد از دستگیری یک خبرنگار آلمانی در ترکیه فشارها بر آنکارا را افزایش می دهد.

مرکل در سخنانی تاکید کرد که ما در این شب به دنیز یوسل فکر می کنیم که در بازداشت موقت در ترکیه به سر می برد و خواستار آزادی وی هستیم.

پیش از آن نیز "استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که مرکل این اقدام مقامات ترکیه را تصمیمی غیر قابل درک می داند.

   "دنیز یوسل" خبرنگار روزنامه "دی ولت" آلمان چندی پیش در ترکیه و در اوج بازداشت های گسترده علیه این قشر دستگیر شده و به زندان افتاد.

یک قاضی در استانبول بعد از اینکه یوسل حدود 13 روز توسط پلیس ترکیه بازداشت شده بود دوشنبه شب دستور بازداشت موقت علیه وی را صادر کرد. این حکم می تواند حدود 5 سال به طول انجامد تا وی آزاد شده یا روندی شکل گیرد که اتهام علیه این خبرنگار روشن شود.

دنیز یوسل از طرف دولت ترکیه متهم به تبلیغات برای یک سازمان تروریستی و تحریک مردم است.

مرکل تاکید کرد که دولت آلمان همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا یوسل آزاد شود. صدر اعظم آلمان به این مسئله اشاره کرد که به اعتقاد وی یوسل هیچ کاری جز دنبال کردن کار خود انجام نداده است.

 وی همچنین بر اهمیت آزادی رسانه ها همچنین در آلمان تاکید کرده و آن را بخشی از دموکراسی ارزیابی کرده و گفت: موجودیت این مسئله نباید حتی زمانی که برای ما ناخوشایند است زیر سوال قرار گیرد. خبرنگاران باید بتوانند کار خود را انجام دهند.

دستگیری یوسل با اعتراضات شدیدی از طرف سیاستمداران آلمانی روبرو شده و بسیاری از سیاستمداران احزاب مختلف خواستار رسیدگی به این مسئله شده اند.

"توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم خواستار آزادی یوسل از بازداشت و یک محاکمه عادلانه از طرف دستگاه قضائی ترکیه برای او شد.

"مارتین شولتز"، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم اظهارات مشابهی را ایراد کرد.

 رئیس دفتر صدر اعظم آلمان نیز خواستار شفاف سازی این پرونده از طرف دستگاه قضائی ترکیه شده است.

"یوآخیم گاوک"، رئیس جمهور آلمان نیز این اقدام دولت ترکیه را شدیدا محکوم کرده و گفت: ما نمی توانیم در آلمان ضرورت چنین حمله ای به آزادی مطبوعات را درک کنیم. آنچه که در حال حاضر در ترکیه اتفاق می افتد تردید زیادی را در این باره ایجاد می کند که آیا ترکیه می خواهد یک دولت مشروع باقی بماند.

صدها نفر از شهروندان آلمانی نیز در اعتراضاتی خواستار آزادی خبرنگار آلمانی دستگیر شده در آلمان شدند.

اعتراضات مشابهی در یازده شهر دیگر آلمان و همچنین وین اتریش برگزار شد. معترضان خواستار آزادی یوسل و دیگر خبرنگاران دستگیر شده در ترکیه شده اند.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان نیز  در سخنانی مناسبات بین دو کشور را در سایه دستگیری این خبرنگار آلمانی شدیدا متشنج ارزیابی کرده و گفت: مناسبات دو کشور در برابر بزرگترین آزمون زمان حال قرار دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала