مدغم کردن مناطق قبایلی پاکستان در ایالت «خیبرپختونخوا» در ۵ سال آینده

© AP Photo / Muhammed MuheisenАфганские дети в Пакистане
Афганские дети в Пакистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرانجام طرح پیشنهادی «کمیته اصلاحات مناطق قبایلی پاکستان» برای ادغام مناطق هفتگانه قبایلی در ایالت «خیبرپختونخوا» و ایجاد اصلاحات سیاسی، امنیتی، اداری و دادگاههای این مناطق توسط دولت اسلام‌آباد تایید شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، کابینه نوازشریف نخست وزیر پاکستان پس از ماهها، طرح پیشنهادی برای ادغام مناطق هفتگانه قبایلی در ایالت خیبرپختونخوا تا پنج سال آینده را تایید کرد.
گفته می‌شود که در مناطق قبایلی پاکستان حدود 8 میلیون نفر زندگی می‌کنند.
بیشتر این مناطق نیمه خودمختار را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند.
از سوی دیگر، «اسفندیار ولی خان» رهبر حزب «عوامی ملی» پاکستان تصمیم کابینه نوازشریف را مبهم دانسته است.
مناطق قبایلی پاکستان بیشتر در امتداد مرز افغانستان قرار دارد.
مناطق قبایلی پاکستان (FATA) که شامل هفت منطقه با نام‌های «کرم»، «وزیرستان شمالی»، «وزیرستان جنوبی»، «مهمند»، «خیبر»، «اورکزی»، «باجور » و 6 منطقه مرزی «دیره اسماعیل خان»، «بنو»، «کوبات»، «لکی مروت»، «پیشاور» و «تانک» است، از زمان استقلال این کشور از مزایای شهروندی مانند شهروندان شهرهای بزرگ پاکستان محروم و تحت نظارت قانون سختگیرانه فدرال هستند.
کمیته اصلاحات مناطق قبایلی پاکستان به رهبری «سرتاج عزیز» مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر این کشور چندی قبل پیشنهاد کرده بود که این مناطق در ایالت خیبرپختونخوا ادغام شوند.
این کمیته پیش‌نویس اصلاحات سیاسی، امنیتی، اداری و دادگاه‌ها همچنین نوسازی این مناطق را تهیه کرده بود.
در این پیش نویس آمده بود که مردم مناطق قبایلی در 30 سال گذشته در حال جنگ هستند و از مزایای شهروندی پاکستان برخورد نشده‌اند. بنابراین، مردم این مناطق اکنون حق دارند تا از حقوق شهروندی، صلح و امنیت برخوردار شوند.
«نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان سال گذشته کمیته‌ای با حضور «ناصر جنجوعه» مشاور امنیت ملی، «زاهد حامد» وزیر قانون و «عبدالقادر بلوچ» وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان برای ادغام مناطق قبایلی در ایالت خیبرپختونخوا تشکیل داد.pic.twitter.com/DlvKmV1pro

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала