اشرف‌غنی: انتخابات ریاست‌جمهوری بدون هیچ‌گونه تاخیر برگزار خواهد شد

© Photo / صفحه شاه‌حسین مرتضویاشرف‌غنی: انتخابات ریاست‌جمهوری بدون هیچ‌گونه تاخیر برگزار خواهد شد
اشرف‌غنی: انتخابات ریاست‌جمهوری بدون هیچ‌گونه تاخیر برگزار خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، اعلام کرده که چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بدون هیچ‌گونه تاخیری براساس قانون در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

آقای غنی که امروز در مراسم افتتاح اجلاس سالانه شورای ملی در جمع مسوولان ارشد دولتی، سیاست‌مداران پیشین، اعضای شورای ملی و سفرای برخی از کشورهای خارجی صحبت می‌کرد، گفت که او اجازه نمی‌دهد که انتخابات ریاست‌جمهوری مانند انتخابات پارلمانی با تاخیر مواجه شود. رییس‌جمهور افغانستان گفت:‌ «انتخابات ریاست‌جمهوری بدون هیچ‌گونه تاخیری در زمان قانونی آن برگزار خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم که مانند انتخابات پارلمانی به تاخیر مواجه شود.»
چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است حدود سه سال بعد برگزار شود. انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سه دور گذشته با جنجال‌ها و تنش‌های زیادی به همراه بوده است و مطابق به قانون در زمان معیین آن برگزار نشده است.
آخرین دور انتخابات ریاست‌جمهوری که در سال 2014 میلادی برگزار شد، جنجال‌های آن بدلیل تقلب گسترده در زمان رای‌گیری ما‌ه‌ها طول کشید و در نتیجه حکومت موجود براساس یک موافقت‌نامه سیاسی شکل گرفت.
اشرف‌غنی هم‌چنین تاکید کرد که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال آینده برگزار خواهد شد. به گفته او، این انتخابات که با بحران مواجه شد، تمام زمینه‌ها برای برگزاری آن مساعد شده و موانع حقوقی و تخنیکی‌اش برطرف شده است. اشرف‌غنی در عین‌حال گفت که او اراده‌ی برای دخالت در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را ندارد و همین طور به کسان دیگر نیز اجازه نمی‌دهد تا در آن مداخله کند.
سومین دور انتخابات پارلمانی نیز قرار بود امسال برگزار شود، اما تاکنون مشخص نیست که چه زمانی برگزار می‌شود.
طالبان زمینه‌ساز فعالیت‌های تروریستی
اشرف‌غنی در بخشی از سخنرانی امروز خود به وضعیت امنیتی در افغانستان نیز اشاره کرد. آقای غنی گفت که وضعیت امنیتی در این کشور در سال آینده نیز احتمالا مانند سال جاری به پیش‌برود، اما تاکید کرد که تا اخیر سال آینده خورشیدی وضعیت امنیتی به نفع نیروهای امنیتی افغانستان تغییر خواهد کرد. او گفت که هرچند گروه‌های تروریستی به حملات خود در سال آینده شدت خواهند بخشید، اما تدابیر و برنامه‌های مشخصی برای دفع این حملات رویدست گرفته شده و اجرا می‌شود.
اشرف‌غنی افزود که در حال حاضر بیست گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند و تمام زمینه‌ها برای فعالیت این گروه‌های تروریستی را طالبان مساعد کرده است. او گفت: «در افغانستان فعلا بیست گروه تروریستی خون‌خوار مختلف فعالیت دارند. این درست است که این گروه‌ها از همدیگر جدا هستند،‌اما جنایت‌ها و آسیب زدن‌های شان به مردم فرق ندارد. البته زمینه فعالیت تمام این گروه‌ها را طالبان مساعد کرده است.»
اشرف‌غنی ابراز داشت که اخیرا یک تروریست قزاقستانی که به کمک طالبان به شمال افغانستان آمده بود، بازداشت شد. زمینه فعالیت این تروریست را طالبان مساعد کرده بود تا به افغانستان آمده و فعالیت‌های تروریستی و تخریبی داشته باشد. او تاکید کرد که این تروریست از سوی دولت افغانستان به قزاقستان سپرده شده است.
رییس‌جمهور غنی هم‌چنین که ابهام‌ها و سردرگمی‌ها در باره تعریف دوست و دشمن از بین رفته و دولت برعلاوه بیست گروه تروریستی فعال در افغانستان، بخشی از اعضای گروه طالبان را نیز به عنوان دشمن خود و مردم می‌شناسد. رییس‌جمور افغانستان گفت: «نه تنها داعش و گروه‌های تروریستی خارجی که می‌خواهند از خاک ما برای فعالیت‌های تروریستی هم در داخل و هم در خارج افغانستان استفاده کنند، بلکه علاوه بر آنها، آن دسته‌ی از طالبان نیز که کمر به قتل مردم ما بسته و تخریب آشکار کشور را در پیش گرفته، و جنگ شان را با وحشی‌گری و جنون در هم آمیخته‌اند، مانند بقیه تروریست‌ها دشمن این ملت هستند.» او تاکید کرد گروه‌ها و جنگجویانی که اراده‌ی برای صلح ندارند، پیام دولت افغانستان برای شان واضح است. اشرف‌غنی افزود که دولت و مردم افغانستان اراده‌ی پیروزی در جنگ جاری در این کشور را دارند و اجازه نمی‌دهند که «یک مشت‌ مزدور» و بی‌اراده‌ی که به گفته او، در هر تصمیم خود منتظر اشاره «باداران و بیگانگان» هستند، آینده‌ی یک ملت را تهدید و به نابودی بکشانند.
بدتر از سال‌های قبل
در همین‌حال،‌ عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان،‌ می‌گوید که وضعیت امنیتی جاری در این کشور به مراتب بدتر از سال‌های گذشته قرار دارد. آقای ابراهیمی در مراسم افتتاح اجلاس سالانه شورای ملی گفت: «اجلاس حاضر در شرایطی افتتاح می‌گردد که کشور ما در وضعیت امنیتی بدتر از سال‌های قبل قرار دارد. تهدید تروریزم با عناوین جدید و قطب‌بندی‌های تازه‌ی حمایتی، چالش‌های جدی‌تر از گذشته را در برابر حکومت و نیروهای امنیتی ما ایجاد کرده است. سال پیش‌رو آزمون بزرگی برای قوای امنیتی کشور ما خواهد بود که توجه برای استراتژی دفاعی مدون، تجهیز و نیرومندسازی آنها را ایجاب می‌نماید.»
رییس‌ مجلس نمایندگان در سخنرانی خود افزود که گروه‌های تروریستی می‌خواهند تا با تمام «قوت و نیروی» خود در بهار سال آینده نیروهای امنیتی افغانستان را تحت فشارهای گوناگون تروریستی قرار بدهند. او تاکید کرد بدون این که نیروهای امنیتی در برابر اقدامات گروه‌های تروریستی در جریان سال آینده غافل‌گیر شوند، باید آمادگی جدی برای مقابله با آن داشته باشند. او از اشرف‌غنی خواست تا به منظور جلوگیری از تهدیدهای امنیتی و تروریستی هرچه زودتر خطوط سیاست خارجی دولت افغانستان را طرح و برای تایید به مجلس نمایندگان ارایه کند.
عبدالرووف ابراهیمی در عین‌حال، از فساد گسترده اداری، فقر و بی‌کاری و مواد مخدر از دیگر چالش‌های جدی دولت افغانستان یاد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала