طالبان زمینه ساز پیدایش گروه های تروریستی

© AP Photo / Rahmat Gulطالبان زمینه ساز پیدایش گروه های تروریستی
طالبان زمینه ساز پیدایش گروه های تروریستی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف غنی گفت: «در افغانستان در حال حاضر ۲۰ گروه ترورستی فعالیت دارند و زمینۀ فعالیت تمام این گروه‌ها را طالبان فراهم ساخته‌اند.»

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اشرف غنی، رییس‎جمهور افغانستان امروز (دوشنبه 16 حوت) در جریان سخنرانی‎اش در مراسم افتاحیۀ شانزدهمین دوره کاری مجلس نماینده‎گان، گفت که طالبان زمینۀ فعالیت 20 گروه‌های «ترورستی» و نیروهای خارجی را در افغانستان فراهم ساخته است.

وی گفت: «در افغانستان در حال حاضر 20 گروه ترورستی فعالیت دارند و زمینۀ فعالیت تمام این گروه‌ها را طالبان فراهم ساخته‌اند.»

وی در ادامه سخنرانی‎اش گفت که طالبان و هراس‎افگنان در حقیقت کسانی استند که زمینه ادامۀ حضور نیروهای خارجی را در افغانستان برابر می‎کنند.

وی می‎افزاید: «ما از دست وحشت و دهشت ترورستان مجبور شدیم که باز خواهان حضور نیروهای خارجی شویم.»

وی اضافه کرد: «آنعده طالبان که دست به قتل مردم می‌زننده، مانند گروه داعش و دیگر تروریست‌ها، دشمن ملت افغانستان اند. اکثریت قاطع مردم مخالف نا امنی، قتل و جنگ است. کسانی که قاتل و وفادار به بیرون هستند و می‌خواهند به بحران در افغانستان ادامه دهند، دشمن مردم ماست.»

وی تأکید کرد که اکنون «خوشبختانه تعریف برای دوست و دشمن روشن شده است و تمام ابهامات در این زمینه واضیح شده است».

و خطاب به هراس‎افگنان، گفت: «آنانی که رو به صلح نمی‎آرند، دولت افغانستان جدن در برابر آنان ایستاده‎گی می‎کند و آنان را سرکوب می‎کند.»

در پایان مراسم رییس‎جمهور گفت که امید به آینده بهتر در تمام ساحات امنیتی، توسعه و اقتصادی دارد.

وی به مردم همچنان اطمینان داد که انتخابات ریاست‎جمهوری در زمان معیین آن برگزار خواهد شد و این انتخابات با سر نوشت انتخابات پارلمانی، مواجه نخواهد شد.

درهمین حال، عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان در مراسم افتتاحیه، از حکومت خواست تا کسانی‎که با حکومت حاضر به گفتگوهای صلح می‎شوند، در مذاکره را باز نگهدارد.

وی گفت: «حکومت باید به مخالفین که خواهان صلح هستند، دروازه‎های صلح را باز نگه دارد.»

ابراهیمی با درنظر داشت اوضاع کنونی کشور، گفت که افغانستان قربانی بازی‎های کشورهای منطقه شده است.

وی از بهار سال آینده نیز هشدار داد و می‎افزاید: «دشمن تلاش خواهد کرد تا نیروهای مان را در سال آینده زیر فشار قرار دهند، لذا باید آماده‌گی لازم داشته باشیم.»

این گفته‎ها در حالی ابراز می‎شوند که اخیرأ شورشیان فعالیت‌های هراس افگنانۀ شان را در بخش‎های مختلف کشور افزایش داده‌اند و با نیروهای امنیتی به درگیری پرداخته‌اند.

در آخرین رویداد، طالبان ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان را به ادارۀ خود در آورند، اما نیروهای امنیتی توانستند که پس از دو روز، دو باره ادارۀ این ولسوالی را به دست گیرند.

هم اکنون، نیروهای امنیتی کشور در ولسوالی بغلان مرکزی این ولایت سرگرم مبارزه با شورشیان طالبان استند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала