اظهار شادمانی سرور مولایی از همگرایی فارسی زبانان

© AFP 2023 / Daniel Rolandبنیاد آموزش زبان فارسی سعدی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو
بنیاد آموزش زبان فارسی سعدی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران از اضافه شدن بخش افغانستان به این دوره از جشنواره شعر فجر اظهار شادمانی کرد و گفت: من به عنوان کسی که ۵۱ سال به زبان و ادبیات فارسی خدمت کرده‌ام از همگرایی فارسی‌زبانان بسیار شادمانم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، سرور مولایی در نشست هم‌اندیشی استادان زبان فارسی که امروز (19 حوت) در قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: اگر کاری سنجیده انجام شود، پاسخ مناسب دریافت می‌کند. به همین دلیل، واکنش‌ها نسبت به بخش ویژه افعانستان جایزه جلال و جشنواره شعر فجر بسیار خوب بوده است.

بسته کتاب ها - اسپوتنیک افغانستان
معرفی 10 شاعر برتر زبان فارسی افغانستان در سال 1395

او که از داوران بخش ویژه افغانستان جشنواره شعر فجر است، خاطرنشان کرد: با وجود دید فراگیری که نسبت به وطن فارسی ایجاد شده، جمع اندکی هستند، که هنوز ساز مخالف می‌زنند. البته ایرادی به آنها وارد نیست چون تعریف دقیقی از قلمرو زبان فارسی ندارند.

عضو هیات علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: امسال برایم بسیار خوشایند بود، که در جایزه ادبیات داستانی جلال آل‌احمد پنج نفر از نویسندگان افغانستانی که کتاب‌هایشان از کابل با انصاف و دقت بررسی و انتخاب شده بود، جوایزی گرفتند و میزبانان همزبان و همدل ما در تهران، کار حرمت گذاشتن به همزبانان افغانستان را به نهایت عزت پیش گرفتند.
او با اظهار شگفتی از مجری مراسم پایانی جایزه جلال که اسامی تمام برگزیدگان افغانستانی را به دقت و صحت در ذهن سپرده و پشت تریبون اعلام کرد، گفت: برادران ایرانی ما، میهمانان افغانستانی را بر همه مقدم دانستند و معرفی نویسندگان برتر افغانستانی در اولویت بود. همچنین عالی‌ترین مقامات فرهنگی ایران هم در آن مراسم حضور داشتند.

Стопка книг на столе - اسپوتنیک افغانستان
نویسنده تاجیکستانی: زبان فارسی را باید در افغانستان، ایران و تاجیکستان همگون کرد

این استاد زبان و ادبیات فارسی انتخاب محمدکاظم کاظمی اهل افغانستان را به عنوان دبیر علمی جشنواره فجر گامی موثر برای ایجاد همدلی در بین شاعران ایرانی و افغانستانی دانست و افزود: از این شرایط بسیار خرسندم و به عنوان کسی که بیش از نیم قرن به کار پژوهش و تدریس نسبت به میراث گرانسنگ زبان و ادب فارسی مشغول هستم، یک گام از این مسیر برنمی‌گردم و پشیمان نیستم؛ چون کارهایی که انجام دادم در مقابل عظمت زبان فارسی بسیار اندک است.
مولایی در پایان، نوع نگاه به قلمرو زبان فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی را بسیار عالمانه و ارزشمند توصیف کرد.
عفت مستشارنیا، استاد زبان و ادبیات فارسی و همسر سرور مولایی نیز گفت: بعد از آزادی افغانستان، برای نخستین بار به این کشور رفتم و با ادبیات مشترکمان آشنا شدم.
او از نهایی شدن آخرین کتابش درباره زندگی و فعالیت زنان شاعر افغانستان خبر داد که در نوبت انتشار است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала