راه ترانزیتی ایران و آسیای مرکزی جایگزین خوب راه پاکستان

© AP Photo / K.M. Chaudaryتورخم
تورخم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که مسدود کردن گذرگاه‌های مرزی از سوی پاکستان در ۱۹ روز گذشته دستکم ۸۰ میلیون دالر به تاجران افغان خسارت وارد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، اتاق تجارت و صنایع افغانستان برای بررسی راه‌های ترانزیتی به منظور جایگزینی مسیر پاکستان نشستی را در کابل برگزار کردند.
تاجران افغان به دولت پاکستان هشدار دادند که در آینده همه مبادلات تجاری با این کشور را متوقف خواهند کردزیرا استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران و آسیای مرکزی نسبت به پاکستان مطمئن و مساعد است.
«خان جان الکوزی» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که دولت پاکستان بیش از 1500 کانتینر از اموال تاجران افغان را در مرزها توقف کرده و اجازه عبور نمی‌دهد.
وی افزود: دولت پاکستان روزانه از هر کانتینر 60 تا 80 دالرحق توقف دریافت می‌کند که ظالمانه است.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این نشست اعلام کرد که بستن گذرگاه‌های مرزی «تورخم» و «سپین‌بولدک» از سوی دولت پاکستان نقض تمام تفاهمنامه‌های تجاری از جمله «اپتا» و سایر قوانین بین‌المللی و موازین بازرگانی است.
خان جان الکوزی اظهارداشت که دولت و نهادهای بازرگانی «اکو» «سازک» و سازمان جهانی تجارت باید هر چه سریعتر به تخطی‌های پاکستان از عدم بازگشایی مرزها رسیدگی نمایند.
«آذرخش حافظی»، رئیس روابط بین‌المللی اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان نیز خاطرنشان کرد که کابل و اسلام‌آباد هر دو عضو سازمان تجارت جهانی و سازمان اکو هستند که بر اساس توافقات و قوانین این سازمان‌ها، هیچ‌ یک از ‌‌کشورهای عضو حق ندارند که گذرگاه‌های ترانزیتی‌ را مسدود کند.
با این وجود، پاکستان همواره پس از تنش با دولت کابل اقدام به بستن گذرگاه‌های ترانزیتی در مرزهای تورخم و سپین بولدک کرده است.
عدم ثبات و اطمینان تاجران افغان نسبت به پاکستان باعث شده تا حدود یک میلیارد دلار در سال 2016 نسبت به سال 2015 مبادلات دو کشور کاهش یابد.
سطح مبادلات تجاری افغانستان با پاکستان در سال 2010 به سه میلیارد، در سال 2012 حدود دونیم میلیارد، در سال 2015 1.8 میلیارد و در سال گذشته میلادی 1.3 میلیارد گزارش شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала