گزارش کمیته «ونیز» به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست

© AP Photo / Andrew Harnikگزارش کمیته «ونیز» به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست
گزارش کمیته «ونیز» به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی گزارش منتشره توسط کمیته «ونیز» از کمیته های مشورتی شورای اروپا علیه این کشور را «غیرقابل قبول» خواند.

به گزارش سپوتنیک،مهر به نقل از حریت مینویسد، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز در اظهاراتی گزارش منتشره توسط  کمیته «ونیز» از کمیته های مشورتی شورای اروپا علیه این کشور را «غیرقابل قبول» خواند.

وزیر خارجه ترکیه در این باره اعلام کرد: اگر نگاه سیاسی داشته باشید، ما گزارش این نهاد را رد خواهیم کرد. چنین گزارشی نباید سیاست زده باشد.

«مولود چاوش اوغلو» همچنین کمیته «ونیز» را به خاطر نَشت بخش‌ هایی از این گزارش در رسانه‌ ها به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: بعد از همه این کارها، گزارش مذکور به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.

لازم به ذکر است، رسانه های آلمانی اعلام کردند که پیش نویس این گزارش (تنظیم شده توسط یکی از کمیته های مشورتی شورای اروپا موسوم به کمیته «ونیز»)؛ اصلاحات قانون اساسی در ترکیه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و از آن به عنوان به قدرت رساندن یک مَرد در این کشور یاد کرده بود.

در همین راستا، رسانه ها اعلام کردند که این گزارش قرار بود هفته آینده منتشر شود.

لازم به ذکر است، بر اساس اعلام رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، این کشور در تاریخ ۱۶ آوریل (۲۴ فروردین) شاهد برگزاری همه پرسی اصلاحات قانون اساسی خواهد بود.

طرح اصلاحات قانون اساسی ترکیه به پیشنهاد حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس مطرح شد و پس از کش و قوس های بسیار و تصویب در پارلمان این کشور در تاریخ ۲۱ ژانویه سال جاری برای امضا به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز جمعه ۲۲ بهمن آن را تائید کرد.

بخش اصلی اصلاحات قانون اساسی ترکیه مربوط به تغییر سیستم حکومتی این کشور و تغییر آن از نظام پارلمانی به ریاستی (ریاست جمهوری) است. 

بر اساس قوانین جدید، رئیس جمهور، قدرت به کارگماردن و اخراج وزیران را خواهد داشت، جایگزین پست نخست وزیری هم یک یا تعداد بیشتری مشاور رئیس جمهور خواهند بود.

لایحه جدید، امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در یک زمان می‌ دهد.

به گفته تحلیلگران، این طرح به اردوغان اجازه می دهد تا سال ۲۰۲۹ و برای دو دوره متوالی دیگر رئیس جمهور بماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала