دستاورد های موفق وزارت زراعت افغانستان

© AP Photo / Rafiq Maqboolدستاورد های موفق وزارت زراعت افغانستان
دستاورد های موفق وزارت زراعت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فعالیت ها و دستاوردهای وزارت زراعت طی سال ۱۳۹۵ در ۳۴ ولایت کشور امروز طی یک کنفرانس خبری توسط لطف الله راشد؛ سخنگوی این وزارت بیان گردید .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، لطف الله راشد با بیان اینکه با تکمیل کار این پروژه ها زمینه آبیاری برای ۲۳ هزار هکتار زمین مساعد شد اظهار داشت:  در پلان امسال باز سازی ۱۰۷ شبکه شامل بود اما این پلان ۴% بیشتر از حد تعیین شده تطبیق شد.

با احداث این شبکه ها علاوه بر اینکه تا ۴۰% از ضایعات آب جلوگیری می شود، دسترسی مردم  به آب افزایش یافته و  ۲۰% محصولات زراعی افزایش می یابد.

وی افزود:  ۲۴۷۰ متر مکعب چکدم برای جلوگیری ازآسیب سیلاب ها و تقویه آب های زیر زمینی در ۷ ولایت و ایجاد ۶۳۳ ذخیره آب  در ۲۰ ولایت کشور ساخته شد. 
سخنگوی وزارت زراعت متذکر شد، بر اساس برنامه قرار بود، ۴۰۰۰ هکتار باغ جدید در ۳۰ ولایت کشور احداث شود ولی با تلاش های پی گیر متخصصین وزارت زراعت و علاقمندی مردم برای احداث باغ های جدید ، ۶۸۲۶ هکتار زمین در سراسر کشور به باغ های مثمر تبدیل شدند که هفتاد درصد بیش از برنامه می باشد.

راشد یادآور شد برای حمایت از دهقانان و مالداران در حدود ۸۸۰۰ قرضه شرعی که در مجموع ۵۶۵ میلیون افغانی می شود توزیع گردید — حد اوسط — هر دهقان ۶۰ هزار افغانی دریافت کرده اند.

وی با اشاره بهاینکه در پلان وزارت زراعت برای امسال، ایجاد  ۷۰۶ سبز خانه در ۱۹ ولایت کشور در نظر گرفته شده بود، اما با  ۱۳% افزایش،  ۸۰۱ سبزخانه در کشور احداث شد

سخنگوی وزارت زراعت تصریح کرد: برای حمایت از تاک داران و فراهم سازی زمینه های خوب عواید برای آنها ۶۷۰ کشمش خانه در ولایاتی که حاصلات انگور زیاد است ساخته شده و به بهره برداری سپرده شده است

وی تصریح کرد: امسال ۲۸۱۱ هکتار زمین زیر کشت زعفران رفت که  بیش از ۶ تُن زعفران  برداشت کردیم.

راشد بیان داشت، قرار بود امسال  ۴۰۶ قطعه نمایشی زعفران برای دهقانان ایجاد شود که این رقم به ۹۶۹ قطعه نمایشی  افزایش یافت و محصولات زعفران امسال  ۱۳۵%  بیشتر از پیش بینی ها بوده است.

وی دلایل افزایش محصولات زعفران دریافت بازار خوب درخارج از کشور، جلب علاقه کشور های عربی برای خرید زعفران و عقد قرار داد فروش زعفران افغانستان به کشور چین عنوان کرد.

سخنگوی وزارت زراعت گفت: امسال ۸۱۴ فارم بزرگ و ۲۱۰۰ فارم کوچک مرغداری در هشت ولایت کشور ایجاد شده است.

وی علاوه نمود، ۶۶۶۶ فارم کوچک مرغداری در ولایت های پروان ، کابل و لوگر احدث شده که توسط زنان اداره می شود.

برای کاهش مرگ و میر مواشی و حمایت از مالداران — ۱۹ کلینک صحت حیوانی در مناطق مختلف اعمار شده که کاهش ده درصدی مرگ و میر مواشی را در پی داشته است.

 در همین سال زمینه برای تولید ۳.۵ میلیون دوز واکسین حیوانی را در داخل کشور فراهم گردید.

سخنگوی وزارت زراعت گفت: ماهی پروری به تناسب سال های گذشته رونق بیشتر کسب نموده درجریان همین سال ما ۷۰ هزار چوچه ماهی برای پرورش آماده شد که از جمله ۵۰ هزار آن در بند سلما رها گردید.

وی افزود: فعالیت مجدد فارم مادری قرغه در همین سال آغاز شد و درحال حاضر ۷ هزار ماهی نسلی که آماده برای تخم گذاری اند دراین فارم وجود دارد که با تخم گذاری این ماهی ها، نیاز ما برای خرید تخم ماهی از کشورهای خارجی مرفوع گردیده و افغانستان از این بابت خود کفا میگردد.

راشد در این نشست خبر گفت: ۸ مرکز پروسس و بسته بندی محصولات زراعتی در ۷ ولایت کشور فعال است.

وی بیان داشت: ۶۶۴ ذخیره خانه پیاز و کچالو که از ۱۵ تا ۶۰ متریک تن ظرفیت دارند در ولایت های بامیان، پروان و کاپیسا ساخته شده و به بهره برداری سپرده شده همچنین،  سیزده باب گدام ذخیره استراتیژیک گندم هرکدام به ظرفیت ۱۳۰۰۰ متریک تُن گندم در ۶ ولایت باز سازی و به بهره برداری سپرده شد و کار ساخت ۳ باب ذخیره دیگر ۸۵% تکمیل شده است. 

وی حضور زنان در زراعت و زمینه سازی برای رشد آنها ازاولویت های کاری وزارت زارعت عنوان کرد و گفت: امسال در مجموع ۱۱۲۰۰۰ زن در مرکز و ولایات تحت پوشش برنامه های وزارت زراعت قرار گرفته اند. احداث باغچه های خانگی ، سبز خانه های کوچک،  فارم های مرغداری خانگی، فارم های بز های شیری، زعفران ، پروسس و بسته بندی محصولات لبنی از بخش هایی است که زنان درآن آموزش دیده و کار کرده اند.

در کنار آن نصب کادر های مسلکی و افراد مجرب در پست های تخصصی و استفاده از نیروی فکری جوان و کارا از اهداف اساسی وزارت زراعت است به همین منظور در جریان سال ۱۳۹۵ ما در مجموع ۱۶۳۸ تن از افراد واجد شرایط را در پست های مختلف دولتی و پروژه های همکار جذب نمودیم که از جمله ۴۳۸ تن در بخش دولتی مشمول بر ۴۵ پست CBR استخدام شده است.

درهمین سال ما ۴۳ تن از کارمندان رابخاطر فرا گیری دوره ماستری به کشور های هندوستان و جاپان، ۳ تن را برای فرا گیری دوره لسانس به کشور هندوستان، ۲۰۴ تن را برای آموزش به بورسیه های کوتاه مدت و ۷ تن از زنان را برای کسب تحصیلات عالی به پوهنتون امریکایی افغانستان معرفی نمودیم. 

در بخش سر سبزی و نهال شانی کمپاین نهال شانی از تاریخ ۱۵ حوت در مناطق سرد سیر آغاز شده در مجموع ۲۶.۲ میلیون اصله نهال غیر مثمر و۲ میلیون ۱۶۰ هزار نهال مثمر آماده توزیع است. در پروژه کمربند سبز کابل که در۲۱۳ هزار اصله نهال غرس میشود که مسوولیت آبیاری وحفاظت آنرا هم پروژه کمربند سبز کابل به عهده دارد. صدها کیلو گرام تخم علوفه و اشجار را بخاطر ایجاد ساحه سبز درکابل نیز آماده توزیع است 
ساحاتی که نهال غرس می شود (دامنه های تپه های قرغه ، کوه آسمایی، کوه شیر دروازه، دامنه های بادام باغ، تپه مرنجان، و تپه کلوله پشته) که درمجموع ۲۳۶ هزار هکتار زمین تحت پوشش می آید. 
کمربند سبز کابل یکی از پروژه های مهم در سطح کابل است که با اجرای فعالیت های تخنیکی زمینه برای ایجاد ۲۴۸ هزار روز کاری برای مردم محل در ساحات یاد شده به وجود آورده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала