ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان توسط کشور چین (ویدئو)

© AP Photo / Xinhua/Liu Xuساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان توسط کشور چین (ویدئو)
ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان توسط کشور چین (ویدئو) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این تلسکوپ برای قابلیت‌های نجومی چین یک جهش به جلو است و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهانی تلسکوپ در دهه‌ی آینده به حساب می‌آید.

به گزارش اسپوتنیک، بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی جهان در جنوب شرق چین فعال شد. پکن می‌خواهد با این پروژه به بشریت کمک کند تا به دنبال حیات بیگانه بگردد. این تلسکوپ رادیویی کروی شکل با قطر 500 متر (به اختصار به آن FAST می‌گویند) بین تپه‌های منطقه کوهستانی «گویژو» قرار گرفته است. «شینهوا»، خبرگزاری رسمی چین گزارش داد که این تلسکوپ از روز یکشنبه آغاز به کار کرد.

این تلسکوپ با هزینه 1،2میلیارد یوان معادل 180 میلیون دالر ساخته شده و بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیشی جهان است. پیش از این رصدخانه «آرسیبو» (Arecibo) در پورتوریکو لقب بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان را داشت. حساسیت تلسکوپ چین دو برابر آرسیبو بوده و سطح بازتاب‌کننده آن به اندازه 30 زمین فوتبال است.

تلسکوپ FAST با استفاده از دیش عظیمش که از 4450 پنل تشکیل شده به دنبال نشانه‌هایی از حیات هوشمند می‌گردد و همچنین تپ‌اخترهای دوردست را مشاهده می‌کند. تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی کوچکی هستند که با سرعت می‌چرخند. دانشمندان معتقدند آنها محصولات انفجارهای ابرنواختری هستند.

این پروژه فضایی بلندپروازانه و چند میلیون دالری برای چین نماد پیشرفت این کشور را دارد. این کشور می‌خواهد تا سال 2020  یک ایستگاه فضایی دائمی بسازد و در نهایت می‌خواهد یک ماموریت سرنشین‌دار به ماه داشته باشد.

این تلسکوپ برای قابلیت‌های نجومی چین یک جهش به جلو است و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهانی تلسکوپ در دهه‌ی آینده به حساب می‌آید.

ساخت تلسکوپ FAST در سال 2011 آغاز شد و مقامان محلی حدودا 10 هزار نفر را که در 5 کیلومتری آن منطقه زندگی می‌کردند جا به جا کردند تا محیط آرام‌تری فراهم کنند. چین در گذشته هم صدها هزار نفر را جا به جا کرده تا برای پروژه‌های زیرساختی بزرگی مثل سد و کانال فضا ایجاد کند.

چین در پروژه‌های بلندپروازانه علم و تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده چرا که می‌خواهد در زمینه تکنولوژی پیشرفته یکی از پیشگامان جهان باشد، اما علیرغم بعضی از دستاوردها، خروجی علمی این کشور همچنان عقب مانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала