در دراز مدت افغانستان نمی‌تواند به نیروهای ناتو متکی باشد

© AFP 2023 / John Macdougallیینیس ستولتینبیرگ سرمنشی ناتو
یینیس ستولتینبیرگ سرمنشی ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستولتنبرگ دبیرکل سازمان ناتو اعلام کرد که افغانستان باید توانایی تامین امنیت این کشور را افزایش دهد زیرا در درازمدت نمی‌تواند برای انجام عملیات‌های نظامی به اعزام ده‌ها هزار نیروی ناتو متکی باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، «ستولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خبرنگاران گفت که افغانستان با چالش‌های بسیاری مواجه است و گروه‌های تروریستی بسیاری در این کشور فعالیت دارند اما تهدید واقعی در این کشور هنوز طالبان است.
وی افزود که دولت با همکاری ناتو به دستاوردهای دست یافته‌ است زیرا در 15 سال گذشته افغانستان فاقد هرگونه نیروی امنیتی بود اما حالا در حدود 350 هزار نیروی امنیتی دفاعی دارد، که توانایی به عهده گرفتن مسئولیت‌های امنیتی را دارند.
ستولتنبرگ با اشاره به حضور ناتو در میدان‌های جنگ، گفت که ناتو برای برقراری ثبات در افغانستان از راههای مختلفی از جمله مبارزه با تروریسم تلاش می‌کند.
دبیرکل ناتو اظهار کرد که نباید از یاد برود حمله به افغانستان به منظور مبارزه با تروریسم و واکنش به حملات 11 ستامبر صورت گرفته است، زیرا این مسئولیت اساسی این سازمان در افغانستان است تا این کشور بار دیگر به بهشت امن تروریست‌ها تبدیل نشود.
وی افزود: با نظر به گذشته که بیش از 100 هزار سرباز ناتو در افغانستان حضور داشت اکنون فقط 13 هزار سرباز حضور دارد و در واقع افغان‌ها خود مسئولیت امنیت را عهده‌دار هستند.
دبیرکل ناتو تصریح کرد که انتقال مسئولیت امنیتی به افغان‌ها دستاوردی فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود که ناتو و دولت افغانستان در نتیجه تلاش‌های مشترک به آن دست یافتند زیرا در دارز مدت افغان‌ها برای عملیات‌های رزمی نمی‌توانند به مشارکت ده‌ها هزار نیروی ناتو در میدان جنگ متکی باشند.
استولتنبرگ تاکید کرد که این سازمان به حمایت از افغانستان ادامه خواهد داد و برای ارتقای قابلیت‌های نیروهای هوایی افغان تلاش می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала