کاظمی: فضای فرهنگی ایران نسبت به مهاجرین بسیار بهبود یافته است

© Fotolia / Borna_Mirکاظمی: فضای فرهنگی ایران نسبت به مهاجرین بسیار بهبود یافته است
کاظمی: فضای فرهنگی ایران نسبت به مهاجرین بسیار بهبود یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد کاظم کاظمی گفت: در حال حاضر فضای فرهنگی ایران نسبت به مهاجرین بسیار بهبود یافته و امیدواریم که این حرکت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده افغانستان در مراسم گرامیداشت شهدای 24 حوت هرات سخنان مهمی پیرامون وضعیت فرهنگی و معیشتی مهاجرین افغانستان در ایران را مطرح کرد.
این شاعر برجسته کشور گفت: در حال حاضر فضای فرهنگی ایران نسبت به مهاجرین بسیار بهبود یافته و امیدواریم که این حرکت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.
کاظمی افزود: در ایران به جامعه مهاجر در گذشته بیش از آن که به عنوان یک فرصت نگریسته شوند به چشم تهدید نگریسته می‌شد و خواستار بازگشت آنها به کشور خود بودند. اما در نهایت مشخص شد که این موضع گیری‌های عامدانه علیه جامعه مهاجر به زیان هر دو کشور است.
وی خاطر نشان کرد: همدلی و پیوند میان دو ملت در حوزۀ مطبوعات، رسانه‌ها و در محافل فرهنگی و ادبی ایران بیشتر به وجود آمده است. بسیاری از مطبوعات، خبرگزاری ها و رسانه های ایرانی از حقوق مهاجرین دفاع می‌کنند و ما امید داریم که این مطالبات در سایر حوزه‌های اداری و امور مربوط به معیشت و اشتغال مهاجرین نیز اثر بگذارد.
وی در ادامه به حضور داستان نویسان و شاعران افغانستان در جشنواره‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: امسال در 2 جشنواره شعر و داستان ایران در بخش ویژه حضور داشت. این حضور باعث می‌شود تا مردم ایران متوجه شوند که جامعه افغانستان در حوزه‌های دانش و ادب هم افراد برجسته‌ای دارد.
این شاعر افغانستان در ادامه به برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر اشاره کرد و گفت: در جشنواره شعر فجر امسال دوستان ایرانی ما علاوه بر این که افغانستان را در بخش ویژه در نظر گرفتند برای نخستین بار در تاریخ این جشنواره دبیرعلمی آن را از افغانستان انتخاب کردند.
وی افزود: در این جشنواره جمعی از شاعران افغانستان به مقام دست یافتند و بسیار مورد احترام وزیر ارشاد و مسئولان ایرانی واقع شدند.
وی در ادامه گفت: در دیداری که اخیراً به همراه جمعی از شاعران و ادبای ایرانی با رهبر ایران دیداری داشتیم به دلیل رویکرد مثبت فرهنگی که حاصل رهنمودهای ایشان بوده است، قدردانی کردم.
کاظمی خاطر نشان کرد: امیدواریم که این نگاه در سایر مسئولان ایران نیز بوجود بیاید.
وی تصریح کرد: همچنین در این دیدار از رهبر ایران درخواست کردم تا امکان دیدار ایشان با جامعه مهاجر فراهم شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала