چرا حتما و باید حکمتیار به کابل و یا ننگرهار برگردد؟ بهتر نخواهد بود که به کندز برگردد؟

© svoboda.orgحزب اسلامی حکمتیار
حزب اسلامی حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زندانیان آزاد شده به امر رهبر شان به پروسه صلح خواهند پیوست؟

با گذشت چند سال پروسه مذاکرات با گلبدین حکمتیار و بالاخره بعد ازکمتر ازنیم سال توافق‌نامۀ صلح را دولت با حزب اسلامی شاخه حکمت یار امضای نمود. شورای امنیت ملل هم نام گلبدین را نظر به درخواست حکومت افغانستان از لست سیاه حذف نمود. اما باز هم سوالات زیادی باقی مانده که آیا وی به کابل برمی گردد،یا خیر؟ آیا شرایط وی مبنی بر آزادی افراد اش از زندانها قبول خواهد شد، یا خیر ؟ البته در مورد تعداد و نوع ارتکاب جنایات زندانیان حزب اسلامی تا هنوز سوالات زیادی لاجواب باقی مانده. از لحاظ حقوقی آیا دولت می تواند زندانیان ایکه محکوم به جنایات تروریستی گردیده اند و شامل لست حکمتیار هستند، از حبس رها نماید؟ آیا نظر به قوانین جزای کشور رییس جمهور صلاحیت عفو چنین زندانیان را دارد؟
این موارد بدون شک ضرورت تبصره را با آگاهان حقوقی دارد، که مبصر سیاسی ما دوکتور سمیع الله پویا ازفیض الله جلال استاد فاکولته حقوق پوهنتون کابل دعوت نمود. در ذیل کلیک کنید و بشنوید:

در زمان کمپاین انتخاباتی اشرف غنی که در آن وقت کاندیدی ریاست جمهوری بود ، در یکی از بیانیات خود به آواز بلند اظهار نمود که من به وعده خود وفا نمودم و زندانیان طالب را به وساطت خود رها کردم، دیری نگذشت که تعداد زیادی از این زندانیان دو باره به صفوف طالبان پیوستند و حملات تروریستی را نیز انجام دادند، اما از حق نگذریم در ین جا یک تفاوت وجود دارد، اگر به حرف های نماینده حکمتیار آقای کریم باور کنیم، افراد حکمتیار تابع دسپلین بهتر و از اوامر رهبر خود بدون سرکشی اطاعت می نمایند ، بنآ به دلیل آنکه رهبر شان از مقاومت در مقابل دولت کابل دست کشیده، زندانیان آزاد شده به امر رهبر خود شان نیز به پروسه صلح خواهند پیوست. و حتا ممکن هم در صف دفاع از حاکمیت قرار گیرند. مهم اینست که شناسایی دقیق از ایشان صورت گیرد. 

آن چه به برگشت حکمتیار تعلق می گیرد ،سوال عمده اینست که چرا حتما و باید حکمتیار به کابل و یا ننگرهار برگردد؟ بهتر نخواهد بود که به کندز برگردد، وی زاده این ولایت است و خوب با پرابلم های اش هم آشنا است. در صورت اراده ای نیک میتواند کار های مثمری را انجام دهد و چانس خوبی برایش است تارسالت خود را در مقابل همشریان خود ادا نماید.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала