اختلالات روانی در افغانستان معیوب کننده بوده است

© Photo / وزارت صحتاختلالات روانی در افغانستان معیوب کننده بوده است
اختلالات روانی در افغانستان معیوب کننده بوده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که اختلالات روانی ناشی از جنگ و خشونت در افغانستان معیوب کننده بوده و عواب مخرب اجتماعی در قبال داشته است.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، امروز در مراسم فراغت هفتاد و نه تن از مشاورین صحت روانی-اجتماعی گفت اختلالات روانی در افغانستان عواقب مخرب اجتماعی از جمله ستگما و بدنامی، تجرید و مواجه شدن به نقض حقوق انسانی در قبال داشته است.
وزارت صحت عامه با اشاره آموزش مشاورین صحت روانی-اجتماعی جدید می‌گوید: «نتایج و پیامدهای جنگ‌های طولانی و چندین ساله در کشور سبب ازدیاد عوامل و فکتورهای به‌وجود آورنده اختلالات روانی و مشکلات روانی اجتماعی مانند فقر، بیکاری، از دست دادن اعضای فامیل، مواجه شدن به حادثات مانند جنگ، انتحار، انفجار و خشونت‌های فامیلی به‌شمول خشونت‌های مبنی‌بر جندر و غیره تاثیرات عمیقی را بالای صحت روانی مردم بجا گذاشته است و از همین رو موجودیت مشاورین روانی-اجتماعی یک نیاز مبرم در جامعه امروزی کشور می‌باشد.»
اما فیروزالدین فیروز می‌گوید که وزارت صحت عامه برای کاهش اختلالات روانی در میان مردم با آموزش مشاورین جدید تلاش‌های زیادی به خرج داده است. وزیر صحت عامه گفت: «وزارت صحت عامه تاکنون توانسته است که بیشتر از 590 مشاور روانی-اجتماعی را تربیه نماید که ازین میان 180 تن آنان در 413 مرکز صحی کشور، عملا فعالیت دارند و متباقی در موسسات غیردولتی صحی مصروف عرضه خدمات مشاوره روانی-اجتماعی می‌باشند.»
وزارت صحت می‌گوید که این اداره در نظر داردتا یک پروژه ظرفیت سازی صحت روانی و مشاوره روانی-اجتماعی را به همکاری مالی اتحادیه اروپا و موسسه شبکه صحی راه‌اندازی کند. به گفته این وزارت، قرار است از طریق این پروژه 257 مشاور روانی-اجتماعی دیگر را نیز تربیه شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала