نخست وزیر پاکستان فرمان بازگشایی مرزهای مشترک با افغانستان را صادر کرد

© AFP 2023 / Adem Altanنخست وزیر پاکستان فرمان بازگشایی مرزهای مشترک با افغانستان را صادر کرد
نخست وزیر پاکستان فرمان بازگشایی مرزهای مشترک با افغانستان را صادر کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از هشدار حنیف اتمر مشاور شورای امنیت افغانستان، نوازشریف نخست وزیر پاکستان فرمان بازگشایی مرزها با افغانستان را به مناسبت نوروز صادر کرده است

به گزارش سپوتنیک، دفتر منطقه‌ای خبرگزارس تسنیم به نقل از «داون» خبر داد، پس از یک ماه بسته ماندن مرزها با وجود تلاش‌های  دولت افغانستان، نخست وزیر پاکستان امروز فرمان بازگشایی مرزهای مشترک با افغانستان را صادر کرد.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که بر اساس ابراز حسن نیت و روابط دیرینه فرهنگی و مذهبی دو کشور فرمان بازگشایی صریح مرزها با افغانستان را صادر کرده است.

پس از حملات تروریستی در ماه‌های اخیر ارتش پاکستان گذرگاه‌های مرزی «تورخم» و «سپین‌بولدک» را از یک ماه گذشته مسدود کرده است.

نخست وزیر پاکستان ابراز امیدواری کرده که دولت افغانستان اقدامات لازم برای از بین بردن عوامل تنش و بسته شدن مرزها را در راس امور قرار دهد.

نواز شریف گفت: بسته ماندن طولانی مدت مرزها منافع مردم و اقتصاد دو کشور را متضرر ساخته است.

پس از نشست حنیف اتمر مشاور شورای امنیت افغانستان و سرتاج عزیز مشاور روابط بین‌الملل نخست وزیر پاکستان در لندن به ابتکار انگلیس، مشاور شورای امنیت افغانستان از عدم بازگشایی مرزها از سوی پاکستان هشدار داده بود.

حنیف اتمر به «رادیوآزادی» گفته بود که در صورت عدم بازگشایی گذرگاه‌های مرزی از سوی پاکستان، دولت کابل استراتژی جدیدی را اتخاذ می‌کند که پیامدهای خوبی برای پاکستان نخواهد داشت.

مشارو شورای امنیت افغانستان گفته بود که کابل نمی‌تواند در امور تجاری و ترانزیتی بر سیاست‌های غیر قابل پیش‌بینی اسلام‌آباد اتکا کند.

با این وجود اتاق تجارت افغانستان از ده‌ها میلیون دلار زیان مالی به دلیل متوقف ماندن اموال تاجران افغان در پشت مرزها خبر داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала