تجلیل از نوروز با مراسم جهنده بالایی در زیارت سخی کابل برگزار شد

© Sputnik / M.Naderi تجلیل از نوروز با مراسم جهنده بالایی در زیارت سخی کابل برگزار شد
تجلیل از نوروز با مراسم جهنده بالایی در زیارت سخی کابل برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهروندان کابل همه ساله به پیشواز از سال جدید خورشیدی با برنامه های مختلف از جمله بر افراشتن علم منسوب به حضرت علی(ع) در زیارتگاه سخی از نوروز تجلیل می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر گزاری آوا، امسال نیز مراسم جهنده بالا، تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور مقامات دولتی، رهبران احزاب سیاسی و اقشار مختلف مردم در کابل برگزار شد.
برخلاف معمول اما امسال تدابیر امنیتی به خصوص در زیارتگاه سخی کابل، جایکه چند ماه پیش نیز در یک مراسم مذهبی شیعیان حمله تروریستی صورت گرفت شدید تر شده و اشتراک کنندگان در چندین موقف بازرسی می شوند و از فیلتر پولیس باید بگذرند.
 همچنان جاده های که منتهی به زیارت سخی می شود برای عبور و مرور وسایط مسدود شده است و مردم پیاده به محل مراسم می روند.
رئیس گارنزیون کابل نیز اعلام کرده است که تاختم مراسم و حتی بعد از آن نیز ساحه تحت کنترل نیروهای امنیتی خواهد بود.
به نظر می رسد که امسال حضور مردم در زیارتگاه سخی نسبت به سالهای گذشته کم رنگ است، اما با آن هم هزاران نفر در مراسم شرکت کرده است.
لازم به ذکر است که هرچند در سال ۱۳۹۵ واقعات پی در پی انتحاری و حملات مخالفین مسلح در مکانهای مهم و استراتیژیک پایتخت، باعث نگرانی کابل نشینان شده است، اما مراسم جهنده بالا یکی از رسم و عنعنات دیرینه این مردم است که به آسانی از آن نمی گذرند.
مردم کابل به اندازه به مراسم جهنده بالا اهمیت می دهند که در اوج خفقان و حکومت سیاه طالبان نیز علم شاه مرادان منسوب به حضرت علی(ع) را بر افراشتند.
مردم مسلمان افغانستان به دلیل عشق و علاقه ی که به پیشوای مسلمانان جهان و خلیفه برحق رسول خدا(ص) حضرت علی(ع) دارند به یاد و نام آن حضرت با حلول سال جدید خورشیدی، شرکت در مراسم جهنده بالا را از افتخارات خود میدانند.
هرچند دشمنان کور دل تلاش می کنند که با دهشت افگنی و انداختن خوف و هراس در دلها این محبت و صممیت را سلب کند، اما هیچ چیز مانع شعله های عشق که بر دل عاشق حرارت ایجاد می کند نمی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала