ریشه های ایراني صنعت هند

© REUTERS / Anindito Mukherjeeریشه های ایراني صنعت هند
ریشه های ایراني صنعت هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند امرور یکی از اقتصادهای در حال انکشاف فعال در جهان محسوب میشود. در سال 2016 محصول ناخالص هند را 3،2 تریلیون دالر تشکیل داده است. از نقطه نظر این شاخص هند در جمله ده کشور جهان شامل می باشد.

اکثریت اقتصاددانان پیشبینی میکنند که هند به زودی چین را عقب خواهد زد و لقب لوکوموتیف رشد اقتصادی جهان را از آن خواهد گرفت. در عین حال، همه نمی دانند که در تاریخ موفقیت های اقتصادی هند ردپای ایرانی وجود دارد.
یکی از بزرگترین کمپنی های هندی Tata Group می باشد که مفاد آن در سال 2016 مبلغ بیش از 100 میلیارد دالر تشکیل داده است و تعداد کارمندان آن از 600 هزار نفر تجاوز میکند. کمپنی Tata Group را در سال 1868 جمشیدجی تاتا بنیان گذاری نموده بود. تاتا به خانواده پارسیان — گروه قومی که از زمان قدیم در هند، عمده تاً در ایالت گجرات زندگی میکرد، تعلق داشت. پارسیان از ایران د دوران بین قرون VIII تا X به هند، به خاطر نجات از لشکرکشی های اعراب، مهاجرت کردند. پارس ها در هند عمده تاً در ایالت گجرات مسکن گزین شدند. آنها، با فراگرفتن زبان محلی گجراتی، فرهنگ اصیل خود و مذهب خود — زرتشتی، را حفظ کردند. باوجود کمیت کم جامعه پارس ها — امروز تعداد آنها به 100 هزار نفر میرسد — آنها همیشه نقش قابل ملاحظه در زندگی جامعه هند بازی میکردند و عنعنات تیاتر پارس بر تشکل بالیوود که امروز در سراسر جهان شهرت دارد، تاثیر قوی بجا گذاشت. در جمله شخصیت های مشهور پارس جنبش ملی — آزادیبخش هند دادابهایی نااوروجی و فیروزشاه میهتا، نظامیان — مارشال نیروهای هوایی آصف مروان انجنییر، جنرال — فیلد مارشال سیم مانیکشاو، خواننده مشهور انگلیسی فریدی میرکیوری (نام اصلی او فرخ بولساری)، سیاستمدار هندی و شوهر صدراعظم هند ایندیرا گاندی- فیروز گاندی و دیگران شامل اند.
جمشیدجی تاتا در خانواده روحانی خاندانی زرتشتی تولد شده، پدر او اولین شخصی بود که بجای آن، تا روحانی زرتشتی شود، به تجارت رو آورد. جمشیدجی تاتا تا 29 سالگی در کمپنی پدر خود کار میکرد، او توانست سرمایه کوچک را جمع آوری نماید که از برکت آن به تاسیس کمپنی خود موفق گردید. اولین پروژه بزرگ Tata Group تاسیس فابریکه نساجی Empress Mills در شهر ناگپور بود. فکر نمی شود که کسی پیشبینی کرده میتوانست که این موسسه به اساس امپراطوری بزرگ صنعتي مبدل خواهد گشت. جمشیدجی تاتا آرزوی ایجاد موسسه فولادسازی و ستیشن های برق آّبی در هند داشت، اما این پلان ها در ایام زندگی او تحقق نه یافت.
جمشیدجی تاتا نه تنها در باره کمایی نمودن پول، بلکه راجع به انکشاف معارف می اندیشید، او میخواست در هند موسسه تعلیمی ایجاد کند که از بهترین پوهنتون های غرب کمی نداشته باشد. در سال 1892 تاتا فوند تاسیس کرد که هدف آن تشویق دانشمندان هندی بود.
در سال 1903 در بمبیی (مومبای کنونی) تاتا هتل عظیم تاج محل ساخت. میگویند که تاتا در مورد اعمارنمودن هوتل بعد از آن فیصله نمود، وقتیکه به او، به مثابه شخص ثروتنمد و متشبث موفق در آن زمان به هوتل برای انگریزان که خود را در آن وقت بادار هند تسخیرشده میدانستند، اجازه ورود نه دادند. جمشیدجی تاتا نه تنها فیصله خود را در عمل پیاده کرد، بلکه توانست چنان هوتل اعمار کند که هوتل مشابه انگلیسی را تحت الشعاع قرار داد. هوتل تاج محل تا به حال وجود دارد و به شعبه بزنس هوتل های Tata Group امروز بسیاری هوتل های باشکوه در سراسر جهان تعلق دارند.
ولی، وسیعترین پروژه تاتا اعمار شهر کامل محسوب میشود. در اوایل قرن XX تاتا به تحقق رویای خود — اعمار کارخانه میتالورژی، مبادرت ورزید که در اطراف آن باید شهر نو ایجاد میشد. شخص جمشیدجی تاتا به تحقق این پروژه در عمل موفق نه شد — او در تاریخ 19 می سال 1904 چشم از جهان پوشید. ولی کار را پسر او، جورابجی تاتا به انجام رساند. در سال 1919 شهر نو به افتخار جمشیدی تاتا بنام جمشیدپور مسمی شد. امروز آن را شهر «فولادسازی» هند می نامند.
در زمان وارثان جمشیدجی تاتا کمپنی او به مجموعه عظیم کمپنی های بین المللی مبدل گشت که مصروف فلزسازی، ماشین سازی، ملکیت های غیرمنقول، تخنالوژی های اطلاعاتِ و بسیاری چیزهای دیگر می باشند. جالب است که جمشیدجی تاتا اولین هندی بود که موتر داشت و امروز به Tata Group چنین تولیدکنندگان مشهور انگلیسی، مانند Jaguar و Land Rover و سایر کمپنی های دیگر انگلیسی، تعلق دارند.
اولین صدراعظم هند جواهر لعل نهرو جمشیدجی تاتا را « یکی از بنیانگذاران هند معاصر» خوانده بود. و در واقعیت امر، همین تاتا تهداب صنایع هند را گذاشته که بدون آن هند معاصر را نمی توان تصور کرد. با توجه به این که خانواده تاتا در زمانه های بسیار قدیم از ایران به هند آمده، گفته میتوانیم که صنایع هندی ریشه ایرانی دارند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала