نشست مسکو تنها در سطح دولت‌ها برگزار می‌شود

© Photo / دفتر مشاور امنیت ملیحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بعد از گزارش برخی از رسانه‌ها از تلاش اسلام‌آباد برای آماده‌سازی طالبان به منظور مشارکت در نشست آتی مسکو، مشاور شورای امنیت افغانستان گفت: طالبان در این نشست حضور ندارد چراکه این نشست فقط در سطح دولت‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقا از تسنیم، «حنیف‌اتمر» مشاور شورای امنیت افغانستان به «رادیوآزادی» گفت: نشست مسکو در رابطه با صلح در افغانستان در سطح دولت‌ها برگزار می‌شود و طالبان در این نشست مشارکت نخواهند داشت.
برخی از رسانه‌ها از دیدار و رایزنی هفت نفر از مقامات طالبان به سرکردگی «ملاعباس‌ستانکزی» به شمول اعضای شورای رهبری کویته، اعضای شورای پیشاور و شبکه حقانی با مقامات پاکستانی در رابطه با مشارکت این گروه در نشست مسکو خبر داده‌اند.
براساس این گزارش اسلام‌آباد با مقامات طالبان دیدار و تلاش کرده تا این گروه را برای مشارکت در نشست مسکو آماده سازد.
«حنیف‌اتمر» مشاور شورای امنیت افغانستان در واکنش به این خبر گفت: افغانستان و روسیه در نشست مسکو موضوع صلح در افغانستان را در حضور برخی از کشورها مورد بررسی قرار می‌دهند و طالبان برای حضور در این نشست دعوت نشده‌اند.
وی افزود: این نشست در ماه آوریل فقط با مشارکت 12 کشور دنیا برگزار می‌شود که کشورها در مورد شرایط و موضع مشترک روسیه و افغانستان در رابطه با روند صلح گفت‌وگو خواهند کرد.
دو روز قبل نیز «اکسپرس‌تریبون» به نقل از برخی مقامات سیاسی طالبان گزارش داد که اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر آماده هستند تا در نشست مسکو که در رابطه با صلح در افغانستان برگزار می‌شود به شرط دعوت رسمی حضور یابند.
از سویی هم «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به ‌«رادیوآزادی» گفته است که گزارش‌های اخیر در رابطه با دیدار طالبان و گفت‌وگو با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد حقیقت ندارند.
این در حالی است که قبل از این «ایتارتاس» گزارش داده بود که دولت کابل با روسیه برای حضور طالبان در این نشست توافق کرده اما مشاور شورای امنیت افغانستان تصریح کرده بود که دولت افغانستان هیچ توافقی با روسیه در رابطه با حضور مقامات طالبان در این نشست نکرده است.
روز گذشته صلاح‌الدین ربانی وزیرخارجه افغانستان در نشست ائتلاف ضد داعش در واشنگتن گفته بود که افغانستان خواستار پادرمیانی پاکستان برای مصالحه با دولت کابل نیست بلکه از «اسلام‌آباد» می‌خواهد تا رهبران طالبان در خاک پاکستان را سرکوب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала