ایتلاف ضد داعش: ما در نابودی تروریستان داعش متعهد هستیم

© Photo / وزارت خارجه افغانستانایتلاف ضد داعش: ما در نابودی تروریستان داعش متعهد هستیم
ایتلاف ضد داعش: ما در نابودی تروریستان داعش متعهد هستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: کشورهای عضو ایتلاف ضد گروه تروریستی داعش در سومین نشست خود در واشگنتن، به محو کامل تروریستان گروه داعش تاکید کرده می‌گویند که همه‌ی این کشورها در این زمینه متعهد می‌باشند.

این نشست که اخیرا با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو ایتلاف ضد داعش بنابر دعوت ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا در واشنگتن برگزار شد، شرکت‌کنندگان این نشست گفته‌اند که در جدیت و قاطعیت خویش در مبارزه علیه بی‌رحمی‌های گروه داعش متعهد و همه‌ی شان کاملا متحد هستند.
در یک اعلامیه‌ای چهارده ماده‌ای که پس از پایان این نشست صادر شده در آن با تاکید بر این‌که کشورهای عضو ایتلاف ضد داعش بر تعهد خویش نسبت به یک رویکرد منسجم، چند بُعدی و همه جانبه غرض شکست داعش و شبکه‌های جهانی شان استوارند، اما گفته‌ که تحقق کامل این امر مستلزم تلاش¬های پایدار و متمرکز این کشورهاست. شرکت‌کنندگان این نشست در اعلامیه‌ی پایانی خود افزوده‌اند: «ما از اراده قاطع که تا امروز جهت کاهش کنترول ارضی داعش و منحط ساختن رهبری، دسترسی به منابع و شبکه‌های جهانی شان صورت گرفته استقبال می¬کنیم. همچنان ما از تلاش¬های همکاران عراقی خویش که بیش از 60 درصد قلمرو کشور شان را از وجود داعش آزاد ساخته‌اند و پیشرفت‌های چشم‌گیری در باز پس‌گیری شهر موصل داشته‌اند، ستایش می¬کنیم. ما خرسندیم که شرکای سوریه ما بیش از سه حصه قلمرو کشورشان را از وجود داعش پاکسازی کرده‌اند.»
وزرای کشورهای عضو ایتلاف ضد داعش می‌گویند که در حال حاضر داعش در شهر رقه در حالت دفاعی قرار دارد. این مقام‌ها از تلاش¬های قوای ایتلاف و مخالفین حکومت سوریه که از طریق عملیات زیر نام «سپر فرات» مناطق الباب، دبق، جربلوس و دیگر ساحات رااز وجود داعش تصفیه کرده‌اند، تمجید کرده می‌گویند که تعداد جنگجویان داعش به نیم تقلیل یافته‌اند.
شرکت‌کنندگان سومین نشست ایتلاف ضد داعش می‌گویند که جنگجویان این گروه به کشورهای لیبیا و جبهات دیگری به شمول افغانستان و افریقا رو آورده‌اند. به گفته آنان، در خارج از عراق و سوریه، فشاری‌های زیادی روی شاخه‌ها و شبکه‌های داعش وارد شده و منابع تمویل این گروه نیز در نتیجه فشارهای نظامی و تلاش‌های دپیلوماتیک کاهش یافته است. آنان می‌گویند: «همکاری¬های چندملیتی، حملات احتمالی را در سراسر جهان مختل ساخته، توانایی عملیاتی داعش را در سرحدات بین المللی تنزیل و نفوذ آنلاین شان را کاهش بخشیده است.»
وزرای خارجه کشورهای عضو ایتلاف ضد داعش می‌گویند که دست‌آوردها در برابر گروه تروریستی داعش هزینه زیادی در قبال داشته است. اما آنان در عین‌حال می‌افزایند که اعضای این ایتلاف به از بین بردن پناهگاه‌های داعش و جلوگیری از گسترش جنگجویان، سلاح¬ها و منابع این گروه در عراق، سوریه و ساحات دیگر متعهد هستند. اعضای این ایتلاف می‌گویند که آنان آماده‌اند تا با جوامع آزاد شده که در نتیجه حملات داعش متحمل خسارت و درد و رنج شده‌اند، کمک کنند. در اعلامیه این ایتلاف آمده است: «به داعش اجازه نخواهیم داد که بار دیگر در مناطق تحت کنترول شان در عراق، سوریه و منطقه دیگر ظهور کنند. درحالی¬که مسوولیت اصلی بردوش حکومت‌های ملی و محلی می‌باشد، پشتیبانی برای ثبات و مصوونیت مردم در جوامع آزاد شده از جمله اولویت¬های مهم این ایتلاف تلقی می‌گردد. تحکیم ثبات و بهبود طولانی مدت در نتیجه حکومتداری خوب، عرضه خدمات، ترتیبات امنیتی که به سود همه جوامع باشد، به وجود میاید. ما از تعهدات شرکای ایتلاف غرض کمک به ثبات، ماین پاکی و سایر الزامات ایمنی بشری و عمومی در مناطق آزاد شده سوریه و عراق استقبال می¬نماییم.»

تمجید از نیروهای امنیتی افغانستان

کشورهای عضو ایتلاف ضد داعش در بخشی از اعلامیه پایانی نشست اخیر خود از تلاش‌های نیروهای امنیتی افغانستان نیز بخاطر مبارزه و سرکوب تروریستان داعش در این کشور ستایش و تمجید کرده‌اند. آنان گفته‌اند که این ایتلاف به صورت جدی شبکه‌های مربوط به داعش را که افراد، مواد و منابع مالی را بخاطر فراهم‌سازی حملات داخلی انتقال می‌دهند، مختل می‌سازند. به گفته آنان، شریک ساختن معلومات، افزایش بررسی‌های امنیتی مسافران و همکاری در زمینه حاکمیت قانون به شمول جمع‌آوری مدارک قابل قبول در محاکم در زمینه محاکمه و مجازات تروریستان خارجی و کسانی¬که حمایت‌های مادی را به داعش فراهم می¬سازند، ضروری است. این ایتلاف تاکید کرده که معلومات در باره داعش از طریق انترپول و سایر مجاری تنفیذ قانون، چون پولیس اروپا و همچنین از طریق واحد اطلاعات مالی «ایف‌آی‌یو» ترغیب می‌کنند. اعضای ایتلاف ضد داعش می‌افزایند: «این ایتلاف از افزایش تلاش¬ها برای جلوگیری از افراط¬گرایی و استخدام در گروه داعش و شاخه‌های آن با توجه به عوامل اساسی که باعث تقویت ظهور و تقاضای مستمر این گروه می¬شود، پشتیبانی می‌کند. موفقیت در برابر افراط¬گرایی و تلاش¬های استخدام توسط داعش شامل تقویت هماهنگی اجتماعی و افزایش تحرک افراد از جمله معلمین، کارگران اجتماعی، رهبران مذهبی، زنان و جوانان جهت درک و ارایه پاسخ سازنده به این چالش¬ها می‌باشد. ما میدانیم که بازگشت جنگجویان داعش ممکن است تهدیدی را متوجه کشورهای متبوع شان سازد و ما باید این مساله را از طریق وسایل متعدد چون ادغام مجدد، توانبخشی، نظارت، تحقیق و تعقیب عدلی حل نماییم.»
ایتلاف ضد داعش در سال 2014 پس از گسترش فعالیت این گروه‌ تروریستی شکل گرفت. هم اکنون نزدیک به شصت کشور عضو این ایتلاف هستند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала