کشور چک 70 میلیون دالر در تولید سمنت افغانستان سرمایه گذاری می کند

© Flickr / Bret ArnettCzech Republic Flag
Czech Republic Flag - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مقام افغانستان اعلام کرد که کار ساخت کارخانه سمنت هرات به یک شرکت چک با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی افغانستان، واگذار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، «سیروس علاف» مشاور اقتصادی رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در هرات افزود که چک در ساخت کارخانه سمنت هرات 700 میلیون دالر سرمایه گذاری می کند.
پیش از این یک شرکت ایرانی برای ساخت و تولید سمنت در معدن سمنت هرات قراردادی را با وزارت معادن و نفت افغانستانامضاء کرده بود.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت، که اشرف غنی دستور داده است که هرچه زودتر کارهای اجرائی ساخت کارخانه سمنت هرات آغاز شود و پیش بینی می شود کشور چک و بخش خصوصی افغانستان تا 2 ماه دیگر کار عملی در این کارخانه را آغاز کنند.

طرح بودجه 466 میلیارد افغانی سال آینده توسط کابینه تایید شد - اسپوتنیک افغانستان
لغو قرارد داد سمنت غوری و معادن کرکر- دودکش

براساس این گزارش کشور چک در این کارخانه 49 درصد و بخش خصوصی افغانستان51 درصد سهم خواهند داشت.
علاف افزود: این کارخانه ظرفیت تولید یکهزارو 600 تن سمنت را در روز و 500 هزار تن را در سال خواهد داشت که برای 2 هزار 500 تن بصورت مستقیم و برای 30 هزارتن دیگر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
رئیس جمهوری افغانستان برای اجرائی شدن این کارخانه کمیسیونی را تحت ریاست معاون دوم رئیس جمهوری و وزارتخانه های دارائی و اقتصاد ایجاد کرده است.
معدن سمنت هرات در 30 کیلومتری شهر هرات قرار دارد و برای اولین بار در سال 1352 توسط دولت وقت کلید زده شده بود.
افغانستان در حال حاضر 22 کارخانه تولید سمنت دارد که کارخانه سمنت «غوری» در ولایت بغلان و کارخانه سمنت «جبل السراج» در ولایت پروان واقع شده اند.
این کارخانه ها ظرفیت تولید سمنت مورد نیاز افغانستان را ندارند و نیازهای خود را در این بخش از کشورهای پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه تامین می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала