رئیس اجرائیه دولت افغانستان به تصمیم پاکستان واکنش نشان داد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان در واکنش به تصمیم اسلام آباد برای کشیدن سیم خاردار در امتداد خط فرضی دیورند میان پاکستان و افغانستان، گفت که تحرکات مرزی پاکستان به مبارزه با تروریسیم کمک نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، «عبدالله عبدالله» روز دوشنبه در نشست شورای وزیران افزود که تنها راه از میان برداشتن مشکلات موجود میانافغانستان و پاکستان، گفت و گو میان طرفین است و این تحرکات مرزی سودمند نخواهد بود.
منابع خبری افغانستان گزارش دادند که با دستور فرمانده ارتش پاکستان، ساخت دیوار و کشیدن سیم خاردار در مرز با افغانستان را  آغاز کرده و مناطق ناامن در الویت آنان قرار گرفته و این اقدام ابتدا در منطقه «موهمند ایجنسی» به اجرا درخواهد آمد.

Flag of the Islamic Republic of Pakistan - اسپوتنیک افغانستان
رئیس ارتش پاکستان: اولویت ارتش پاکستان ساخت موانع در مسیر دیورند است

رئیس اجرائی افغانستان در نشست شورای وزیران به ساخت دیوار و  کشیدن سیم خاردار به طور مستقیم اشاره نکرد، اما گفت که این تحرکات مرزی پاکستان کمکی به مبارزه با تروریسیم نخواهد کرد.
عبدالله افزود که کشورهای همسایه باید مبارزه افغانستان با تروریسم را یک فرصت بدانند و در این راه همکاری کنند.
رئیس اجرائی دولت افغانستان همچنین در باره مسدود بودن یک ماهه مرزهای دو کشور گفت که مرزهای طرفین به دلایل امنیتی مسدود شده بود.
مرزهای پاکستان در جنوب و شرق افغانستان کمتر از یک هفته پس از حمله انتحاری به یک زیارتگاه صوفیان در ایالت «سند» پاکستان برای مدت یک ماه مسدود شد.
اسلام آباد در این مدت تنها یک بار برای مدت 48 ساعت مرز خود را به روی مسافران و بازرگانان افغان گشود و دوباره آن را مسدود کرد و سرانجام حدود 10 روز پیش رفت و آمد در مرزهای دو کشور به حالت عادی بازگشت.
افغانستان اعلام کرده است که مسدود شدن یک ماهه مرزها ده ها میلیون دلار به بازرگانان و اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده و به همین دلیل به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.
«محمد قربان حقجو» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که خسارات بازرگانان افغان بابت مسدود شدن مرزهای کشور با پاکستان به 200 میلیون دالر می رسد.
پاکستان حمله انتحاری به زیارتگاه صوفیان در ایالت سند آن کشور را کار گروه «جماعت الاحرار» دانسته و مدعی شده است که فرماندهان و رهبران این گروه در افغانستان بسر می برند.
افغانستان این ادعاهای پاکستان را رد کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала