رویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان در یک نگاه

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTرویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان در یک نگاه
رویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان در یک نگاه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مهم ترین رویدادهای امروز دوشنبه تاریخ 7 حمل در افغانستان

رویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان در یک نگاه
مسدود شدن جاده ترانزیتی هرات — اسلام قلعه، کشف موتر بمب گذاری شده در «میدان وردک»، گلوله باران یک کارگر توسط طالبان در «نورستان»، کشته شدن 33 عضو گروه داعش در «ننگرهار»، محکوم شدن 4 مقام پیشین دولت به اتهام فساد و محکومیت زندان برای رئیس شورای ولایت «هرات» ابقای مقامات ارشد امنیتی افغانستان در سمت شان از جمله رویدادهای مهم روز دوشنبه افغانستان می باشد.

*** مسدود شدن جاده ترانزیتی هرات — اسلام قلعه
جاده ترانزیتی هرات — اسلام قلعه در غرب افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین بزرگراه اقتصادی این کشور در جوار مرزهای ایران به دلیل جاری شدن سیل، مسدود شده است.
طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از سید عظیم کبرزائی یک عضو شورای شهر هرات، از دو روز قبل این مسیر ترانزیتی مسدود شده و مشکلاتی را برای رانندگان موترها و تجاران به بار آورده است.
وی افزود که هر سال در فصل زمستان بر اثر جاری شدن سیل، مشکلاتی گریبانگیر این جاده می شود که در نتیجه آن، علاوه بر کاهش انتقال کالا، با فاسد شدن بار مواد غذائی موترها، ضررهای هنگفتی را به تاجران تحمیل می کند.
*** کشف موتر مملو از مواد منفجره در «میدان وردک»
وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای پولیس یک موتر بمب گذاری شده را در میدان وردک کشف و خنثی کرد.
در بیانیه افزوده شده است که تروریست ها قصد داشتند تا از این موتر در حمله انتحاری استفاده کنند.
* ** گلوله باران یک گارگر توسط طالبان
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که گروه طالبان یک کارگر را در نورستان در یک محکمه صحرائی محاکمه و گلوله باران کردند.
براساس گزارش این منابع این کارگر برای کار به شهر «جلال آباد» رفته بودند که در راه بازگشت توسط طالبان دستگیر و گلوله باران شد.
گفته می شود که گروه طالبان این شخص را به جرم نظامی بودن گلوله باران کرده اما مردم محل می گویند که وی یک کارگر عادی بوده است.
* ** کشته شدن 33 عضو گروه تروریستی داعش در «ننگرهار»
وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه از کشته شدن 33 عضو گروه تروریستی داعش در ولسوالی «کوت» ننگرهار خبر داد.
در بیانیه افزوده شده است که این افراد داعش در حمله هوایی کشته شدند و مقدار مهمات آنان نیز از بین برده شد.
**** مقام پیشین افغان بجرم فساد به زندان محکوم شدند
«محمد امین قانع» مشاور وزارت شهرسازی، «سیدامان الله سادات» رئیس رئیس مالی هر کدام به جرم اختلاس به 20 سال زندان محکوم شدند.
همچنین «احمدنواز بختیار» رئیس خانه سازی و «محمد یعقوب ابراهیمی» رئیس طرح وزارت شهرسازی به جرم سوء استفاده از صلاحیت وظیفه ای هرکدام به 7 سال زندان محکوم شدند.
مرکز عدلی و قضائی مبارزه با جرائم سنگین دادگاه متهمان به فساد اداری را سرعت بخشیده اند.
***محکومیت زندان برای رئیس شورای ولایت هرات
محکمه ویژه ای جرائم سنگین افغانستان «کامران علیزائی» رئیس شورای استانی «هرات» را بجرم سوء استفاه از صلاحیت خود به 2 سال و 6 ماه زندان محکوم کرد.

*** ابقای مقامات ارشد امنیتی
عبدالله حبیبی وزیر دفاع، تاج‌محد جاهد وزیر امور داخله و هم‌چنین معصوم ستانکزی رییس عمومی اداره امنیت ملی افغانستان که امروز بدلیل ناتوانی شان در جلوگیری از گسترش ناامنی‌ها به ویژه حمله تروریستی بالای شفاخانه چهارصد بستر سردار محمد داوود خان در کابل، از سوی اعضای مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفته بودند، دوباره به مقام‌های شان ابقا شدند.
در جلسه استیضاح این مقام‌ها 234 نماینده حاضر بودند و برای رد صلاحیت شدن هریک از این مقام‌های ارشد امنیتی، باید 118 رای منفی به صندوق‌ها ریخته‌ می‌شد. اما، این مقام‌ها موفق شدند تا اکثریت آرای تایید اعضای مجلس نمایندگان را بدست آوردند و به مقام شان ابقا شوند.
وزیر دفاع در این جلسه استیضاح با بدست آوردن 106 رای تایید و 88 رای رد، به مقامش ابقا شد. شش رای باطل و پنج رای سفید نیز به صندوق عبدالله حبیبی ریخته شده بود. هم‌چنین تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله نیز با کسب 120 رای تایید و 75 رای رد، به مقام خود باقی ماند.
از میان این مقام‌ها، معصوم ستانکزی رییس اداره امنیت ملی بیشترین آرای تایید اعضای مجلس نمایندگان را بدست آورد. 129 نماینده حاضر در جلسه امروزی به آقای ستانکزی رای تایید و 66 نماینده دیگر رای منفی دادند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала