جایگاه استانکزی نزد غنی (قلب)

© Sputnik . Zuhal Sarhadجایگاه استانکزی نزد غنی (قلب)
جایگاه استانکزی نزد غنی (قلب) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر تاریخ مصرف جاهد و حبیبی برای اشرف غنی بسر آمده اما استانکزی جدای از محرم اسرار بودن، قابل اعتماد ترین فرد برای رییس جمهوری می باشد که در معامله و جابجایی ها، گوی سبقت را از همه ربوده است .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مجلس در حکومت وحدت ملی، در پایین ترین حد اعتماد مردمی به سر می برد و بارها و بارها قانون برای معامله با حکومت و امتیازگیری از مقام ها و برای فساد مورد استفاده قرار گرفت اما پس از شکست های پی در پی امنیتی مجبور شد که زیر فشار افکار عمومی، وزرای امنیتی را برای استیضاح به صحن علنی مجلس بکشاند.

هرچند استیضاح وزیران داخله و دفاع و رییس امنیت ملی با وجود ناکارآمدی و ضعف های آشکار از سوی مجلس، امری بدیل است اما در این حکومت همواره از مسایل کلان حکومتی گرفته تا جزیی ترین اقدامات پای رییس جمهور در میان است.

خشم مردم از وزرای امنیتی کشور که حتی توان کنترل یک خیابان پایتخت را ندارند، باعث شد که حتی نمایندگان معامله گر و جناحی پارلمان نیز به جمع معترضان بپوندند و از سوی دیگر، رییس جمهور طی روزهای گذشته تمام توان خود را برای بقای رییس عمومی امنیت ملی به کار بست.

معصوم استانکزی چنان برای رییس جمهور مهم و قابل اعتماد می باشد که جایگزینی برای وی در حکومت وجود ندارد، شخصی که محرم اسرار اشرف غنی از گذشته تا اکنون بوده و تنها دلیل برای رسیدن به چنین پستی، وابستگی به راس قدرت است.

تیمی که توانست با معامله، مذاکره و ایجاد بحران فردی چون اشرف غنی را به ریاست جمهوری برساند در حکومت اکنون، هسته اصلی ارگ را نیز تشکیل داده اند: حنیف اتمر و معصوم استانکزی.

همچنان که جنرال دوستم، رییس امنیت ملی را متهم به همکاری با طالبان برای ترور رییس شورای عالی صلح کرد که تاوانی بس سنگین برای وی به همراه داشت به دور از واقعیت نبوده، براساس اطلاعات هشت صبح، معصوم استانکزی در زمان حکومت کرزی در پست رییس دارالانشای شورای عالی صلح با طالبان در تماس بوده است و تروریستی که اقدام به ترور برهان الدین ربانی کرد در مشایعت وی وارد سالن پذیرایی شورای عالی صلح شده بود.

اشرف غنی همواره در حلقه افرادی کم تعداد اما قابل اعتمادی قرار داشته است و توسط همین گروه با توسل بر تمرکزگرایی قدرت توانسته به اهداف بزرگی در قدرت دست یابد، نگاهی به حکومت و کابینه نشان می دهد که یا از نزدیکان اشرف غنی هستند و یا مقام های منزوی و تشریفاتی.

از سوی دیگر، وضعیت وخیم امنیتی کشور و انتحاری های مدام پایتخت تنها متوجه وزرای ناکارآمد امنیتی نیست بلکه همین افراد با رای اعتماد نمایندگان به چنین پست های مهم رسیدند، آیا نمایندگان مجلس اطلاعاتی در خصوص بی تجربه بودن استانکزی در زمینه کشفی و استخباراتی نداشتند و یا اینکه حبیبی توانی برای رهبری یک عملیات نظامی ندارد چه برسد ریاست وزارت دفاع؟

استیضاح و یا برکناری وزرای امنیت هیچ دردی از جنگ این کشور کم نمی کند زیرا تا زمانی که افرادی چون اشرف غنی بر این کشور حکومت می کنند، همواره اتمر و استانکزی و… در پست های مهم جابه جا می شود و نمایندگانی در این مجلس حضور دارند که با هر معامله و امتیازی در خدمت ارگ هستند.

آنچه در شفاخانه وزیر اکبر خان رخ داد نشات گرفته از درون حکومت است که مملو از نفوذی های دشمن می باشد، همان وابستگانی که راه ها را برای هر طالب و داعشی برای کشتار مردم هموار می کنند و مهمات و تجهیزات را واگذار طالبان.

آیا اشرف غنی که خود را رییس کل قوای مسلح می داند، ناتوان از درک عمق فاجعه جنگ و ناامنی کشور است؟ که به طور حتم بهتر از هر فردی و مقامی در کشور می داند که سرچشمه خون این سرزمین از کجاست؟ و می داند که کشوری امن بدون برادران طالب دیگر فرصتی برای افرادی چون وی نمی گذارد تا انحصار قدرت را به چنگ آورد.

فسادی که به رییس جمهور قدرت تمرکزگرایی داده و در امنیت دست به هر اقدامی برای تشکیل حکومت تک قومی را می دهد در هر گوشه این دولت ریشه دواند و دلیل اصلی ضعف مجلس نمایندگان است.

چه وزرای امنیت برکنار شوند و چه برقرار، برای کشور نه اصلاحات امنیتی در پی دارد و نه برای نمایندگان اعتباری خواهد داشت بلکه حبیبی و جاهد مقام های هستند که دوره استفاده آنان به سر آمده، اما اشرف غنی برای استانکزی همواره مقامی در خور و شایسته! محیا خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала