برکناری 1394 تن از فساد پیشه‌گان وزارت دفاع

© Photo / کسراوزارت دفاع وجود سربازان خیالی را رد کرد
وزارت دفاع وجود سربازان خیالی را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که 1394 تن از کارمندان این وزارت از بخش‌های مختلف به دلیل دست داشتن به در فساد اداری و سو استفاده از صلاحیت‌های شان بازداشت و برکنار شده‌اند.

جنرال هلال‌الدین هلال معاون امور استخبارات و استراتیژیک وزارت دفاع، امروز در یک نشست خبری گفت که این افراد در بخش‌های معروض به فساد قرار داشتند. وی گفت: «از این جمله به تعداد 946 تن از این افراد افسر، 230 تن معتمد و محاسب، به تعداد 209 آمرین عقد قراردادها هستند که این‌ها در تمام سطوح مسوولیت قراردادها را داشتند. به تعداد 26 نفر دیگر هم آمرین ورکشاپ‌ها هستند و 307 نفر در بخش‌های لوجیستیکی، آمرین تنظیم عینیات، افسران ثبت و راجستر املاک هستند.» آقای هلال هم‌چنین ابراز داشت افرادی که در این مدت معروض به فساد بوده و تخطی وظیفوی و سو استفاده مقام داشته‌اند نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. به گفته او، در این جریان 104 دوسیه مورد بررسی قرار گرفته اما 208 شامل این دوسیه‌ها بدلیل نبود شواهد و مدارک لازم رفع اتهام شده‌اند.


هلال‌الدین هلال هم‌چنین افزود که هزار و سه‌صد و چهل و دوسیه جزایی که شامل دو هزار و چهل و سه مظنون می‌شود، تحت بررسی و تحقیق قرار دارد. وی در عین‌حال تاکید کرد که: «به تعداد 277 جلد دوسیه مربوط به اختلاس، سو استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، فریب‌کاری، نقض مقررات و تسلیمی از ترس به دشمن، حیف و میل اعاشه زیر بررسی هستند که از جمله این‌ها دوسیه، 115 جلد آن که شامل 132 نفر می‌شود بررسی شده و بعضی از دلایل قانع کننده نبود و به ارگان‌های دیگر غرض بررسی بیشتر ارجاع شده است. از جمله‌ دوسیه‌های فوق، 113 جلد دوسیه مربوط به جرایم فساد اداری شامل حال 141 نفر به اداره مبارزه با جرایم فساد اداری مقام لوی سارنوالی محول شده که این قضایا تحت بررسی قرار دارد. به تعداد 55 جلد دوسیه جرایم فروش سلاح، مهمات شامل 109 نفر به مراجع عدلی و قضایی سپرده شده، به تعداد 578 جلد دوسیه دیگر که در آن فریب‌کاری، اختلاس و بازهم حیف و میل سلاح و اعاشه است و در معاش پرسونل هم که سواستفاده شده شامل حال 1107 نفر می‌شود. از این جمله افسر، سرباز، بریدمل اند که در بخش‌های حقوقی خود وزارت دفاع زیر بررسی قرار دارند.»
مجازات اعدام و حبس

این مقام وزارت دفاع می‌گوید که این بررسی‌ها از ماه میزان سال گذشته تا حال انجام شده است. به گفته او، طی این مدت 305 افسر، سرباز، بریدمل، غیرنظامی و یک جنرال مربوط به وزارت دفاع به مجازات اعدام، حبس‌های طویل، متوسط و تعلیقی محکوم شده‌اند.
در همین‌حال، جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که از این میان تنه سه سرباز به جرم قتل محکوم به اعدام شده‌اند. او جزییات بیشتری در این باره ارایه نکرد.
هلال‌الدین هلال ‌همچنین گفت که 102 تن از میان منسوبان عسکری و 43 غیرنظامی نیز به اتهام فعالیت‌های ضد استخباراتی بازداشت و پرونده‌های شان تحت بررسی و رسیدگی قرار دارد.
غلام‌سخی احمدزی معاون لوجیستیکی و تدارکاتی وزارت دفاع نیز در این کنفرانس خبری گفت که میزان فساد اداری و سواستفاده‌ها در این وزارت کاهش یافته است. او گفت که در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی، روند تدارکات، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی در سنگرهای جنگ‌، رسیدگی به مشکلات این نیروها در زمینه اعاشه و سلاح و مهمات شان به صورت جدی رسیدگی شده است.

آقای احمدزی گفت که در جریان سال گذشته 1370 عراده موتر زرهی نظامی «هاموی» نوع 1152 و 1151 از سوی جامعه جهانی به نیروهای امنیتی افغانستان کمک شده است. به گفته او، قرار بود در جریان سال گذشته نه‌صد هاموی به نیروهای امنیتی کمک شود اما این رقم بیشتر از انتظار دولت افغانستان بوده است.
غلام‌سخی احمدزی ابرازداشت که نیروهای امنیتی افغانستان در بخش دسترسی به سلاح و مهمات نیز در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی نسبت به هر زمان دیگر از وضعیت خوب‌تر و بهتری برخوردار بوده‌اند.
با این‌حال، این مقام‌ وزارت دفاع در عین‌حال تاکید کرد که او نمی‌تواند تمام حرف‌های خود را تایید کند. او گفت که مشکلات و کمبودی‌هایی نیز هنوزهم در وزارت دفاع وجود دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала