شرکت هیات پارلمانی افغانستان در نشست ضد تروریزم در روسیه

© Sputnik / Sergey KompanichenkoФлаги стран-участниц саммита G8 напротив Константиновского дворца под Санкт-Петербургом
Флаги стран-участниц саммита G8 напротив Константиновского дворца под Санкт-Петербургом - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپتونیک، کابل: یک هیات پارلمانی افغانستان در نشست مبارزه علیه تروریزم بین‌‌المللی، در شهر سنترزبورگ روسیه شرکت کرده است.

این هیات توسط محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنای افغانستان رهبری می‌شود. در این نشست شماری از اعضای پارلمان‌های کشورهای مشترک‌المنافع، اتحادیه اروپا، حوزه مدیترانه و روسای برخی از سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند.

آقای ایزدیار، امروز در آغاز این نشست گفت که شبکه‌های تروریستی بیشتر خود مسلمانان را هدف قرار داده‌اند. او گفت: «اگر امروز تروریزم در برخی کشورهای اسلامی و بخشی از جامعه مسلمانان، از افغانستان و پاکستان تا عراق، سوریه، لیبیا، سومالیا و نایجریا حضور دارد و یا این تروریستان بیشتر به گروههای افراطی و تکفیرگرای اسلامی تعلق میگیرند، اما قربانیان اصلی و بیشترین قربانی افکار و رفتار آنها، مسلمانان هستند. پس تروریستانی که قبل از همه مسلمانان را نشانه میگیرند و هر روز در سرزمینهای اسلامی خون مسلمانان را میریزانند، از اسلام و جامعه یک و نیم میلیارد مسلمان جهان نمایندگی نمیکنند.»

ایزدیار افزود:« استفاده از تروریستان در اختلافات و خصومتهای بین کشورها و بین دولتها نیز یک خطای جبران ناپذیرِ استراتژیک است. هر گونه عمل و رفتاری که به تقویت گروههای تروریستی انجامد، تبعات آن قبل از همه گریبان عاملان را این رفتار و سیاست را میگیرد. نمیتوان تروریزم داعش را با تروریزم طالب و القاعده و یا بالعکس و تروریزم فلان گروه تروریستی را با فلان گروه تروریستی دیگر در افغانستان، در پاکستان، در سوریه و یا هر کشور دیگر، مهار و سرکوب کرد. دولتها و کشورهای جهان برای مقابله با تروریزم باید به ثبات سیاسی و اجتماعی کشورها که فقط در تقویت دولتهای مشروع نهفته است، کمک کنند

معاون اول مجلس سنا در این نشست با اشاره به گسترش فعالیت‌های تروریستی در شمال افغانستان گفت که حمایت از انتقال تروریستان داعش به شمال افغانستان به منظور گسترش ناامنی‌ها در این مناطق، باعث درد سر و نگرانی برخی از کشورهای حوزه مدیترانه، قفقاز از جمله روسیه نیز شده است.

رییس هیات پارلمانی افغانستان در نشست سنترزبورگ به مبارزه مشترک علیه شبکه‌های تروریستی تاکید کرده گفت که تروریزم خوب و بد ندارد و تمام کشورها باید صادقانه علیه آنان مبارزه کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала