بیماری سل سالانه جان دوازده هزار نفر را در افغانستان می‌گیرد

© Photo / عکس: وزارت صحتتوبرکلوز
توبرکلوز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: نهادهای صحی اعلام کرده که بیماری سل یا توبرکلوز در افغانستان، سالانه جان دوازده هزار تن از شهروندان این کشور را می‌گیرد.

وزارت صحت‌ عامه با گرامی‌داشت از روز جهانی مبارزه با توبرکلوز، می‌گوید که در حال حاضر حدود شصت‌هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا هستند و سالانه دوازده هزار تن شان جان می‌دهند.
به گفته این وزارت، شصت و سه درصد واقعات ثبت شده بیماری سل، باکتریالوژیکی است و هم‌چنین نزدیک به شصت درصد مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می‌دهند.
با این‌حال، داکتر احمدجان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه می‌گوید که بیماری سل ساری است و از یک نوع میکروب که معمولا شش‌ها را مبتلا می‌سازد به وجود می‌آید. آقای نعیم می‌افزاید: «این میکروب می‌تواند اعضای دیگر بدن را نیز به این مرض مصاب نماید که قابل معالجه و وقایه می‌باشد و علایم این مرض سرفه بیشتر از دوهفته، بی‌اشتهایی، خستگی، عرق شبانه، تب و باختن وزن در نزد اشخاص می‌باشد.»

در روسیه داروی جدید توبرکلوز ساخته شد - اسپوتنیک افغانستان
در روسیه داروی جدید توبرکلوز ساخته شد

وی گفت که وزارت صحت عامه در مجموع بیش از بیست هزار مرکز تشخیص و تداوی بیماری توبرکلوز را در افغانستان ایجاد کرده است.
هم‌چنین صبریا نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان می‌‌گوید که حدود ده و نیم میلیون نفر در سال 2015 میلادی در سطح جهان به بیماری سل مبتلا شده که 5.9 میلیون شان مردها، 3.5 میلیون خانم‌ها و یک میلیون دیگرشان را کودکان تشکیل می دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала