تغیرات جینیتیکی و جامعه آینده

© Fotolia / Yaroslav Pavlovتغیرات جینیتیکی و جامعه آینده
تغیرات جینیتیکی و جامعه آینده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکادمی ملی علوم امریکا برای اولین بار در تاریخ به تغیر نطفه القاح شده انسان اجازه داده است. صحبت بر سر اصلاح نمودن جینوم به منظور جلوگیری از تولد اطفال با امراض سنگین جنیتیکی مطرح می باشد. ولی حتی باوجود نقاط مثبت استثنایی و اهداف طبی چنین مداخله، این فیصله همین اکنون باعث بروز مناقشات می گردد.

دانشمندان امریکایی تاکید میکنند که تصحیح نمودن جینوم ها در مطابقت جدی با شاخص های طبی صورت خواهد گرفت، نه به خاطر «بهبودبخشیدن»، یعنی واردنمودن تغییرات به خاطر توسعه امکانات مردم. راجع به موضوع اخیرالذکر در گزارش خاص اکادمی ملی علوم امریکا گفته شده که این کار در «حال حاضر» هدف شمرده نمی شود. در عین حال، همین حالا راجع به بوجود آمدن «اطفال دیزاین شده» (designer babies) با رنگ معین چشمان، موها و جلد صحبت میشود. خلاصه اینکه، میتوان طفل را به اساس فرمایش، با شاخص های ظاهری از قبل تعیین شده، بوجود آورد.
ولی کار تنها به چهره ظاهری محدود نمی گردد. اگر به کمک ژین ها میتوان صحت انسان را بهبود بخشید، پس میتوان از این فراتر رفت — ژین ها را طوری تغییر داد، تا انسان نیرومندتر یا هوشمندتر گردد. روشن است که راهبردهای پیچیده جینیتیکی گرانبها خواهند بود او از همینرو برای تعداد کم قابل دسترسی خواهند بود. این بدان معنی است که در دورنما نابرابری اجتماعی در واقعیت امر ابدی خواهد گشت، به خاطریکه اطفال تغییریافته جنیتیکی قشر ممتاز از زمان تولد در وضع امتیازي قرار خواهند داشت — آنها صحتمند، هشیارتر و از نظر جسمانی نیرومندتر خواهند بود. به این ترتیب، میتوان راجع به تشکل نابرابری اجتماعی واقعاً ابدی و از بین نه رفتنی صحبت نمود، چون بین ثروتمندان و فقرا نه تنها فاصله مالی، بلکه جینیتیکی بوجود خواهد آمد — این، در حقیقت، دو جمیعت متفاوت، دو نژاد خواهند بود که یکی از آنها از هر نقطه نظر بر دیگر برتری خواهد داشت. و اگر قبلاً رفع نابرابری (میخواهیم یاداوری نمائیم که رفع نابرابری یکی از اهداف انکشاف پایدار سازمان ملل متحد اعلام شده) حد اقل برای برخی — از طریق تحصیل، ترقی در عرصه ورزش و غیره، ممکن بود، پس در جهان مردم تغییریافته جینیتیکی راجع به چنین عوامل ترقی اجتماعی باید فراموش کرد.
در این صورت، ظاهراً، عرصه های اخلاقی اصلاً باعث نگرانی دانشمندان نمی گردند. در گزارش مشترک اکادمی ملی علوم امریکا و اکادمی ملی علوم طبی امریکا گفته شده که ممنوع ساختن اساسمندی و تصحیح بی خطر جینوم نطفه القاح شده انسان کار غیرمعقول است. ضمن تذکر این مطلب که جامعه تا به حال به چنین تجارب آماده نیست، آنها در اصل بهانه را برای بکاربرد تجربه تصحیح نطفه های القاح شده بنا بر این یا آن دلیل می پالند، تا به مردم را تدریجاً بیاموزند که چنین مداخله مجاز و برحق است و هیچگونه ضرر نمی رساند. چنین تصور ایجاد میگردد که این یا آن تغییر نوع انسان برای دانشمندان هدف غایی است — اگر اکادیمیسینان امریکایی تغییرات جنیتیکی را پیشکش میکنند، پس انجینیر مخترع مشهور و متشبث ایلون ماسک از مفکوره سایبیری ساختن انسان — توامیت تفکر بیولوژیکی و عددی، طرفداری میکند.
علم جینیتیک با طبیعت خود انسان سروکار دارد و مداخله در این عرصه میتواند به عواقب غیرقابل پیشبینی منجر گردد. نمی توان احتمال چنین تغییرات در جینوم انسان را مستثنی ساخت که به تاثیرات جنبی غیرمنتظره منجر خواهند گشت که اصلاح آنها ممکن نخواهد بود. در نهایت امرف طوریکه ما از اکثریت فلم های علمی — تخیلی میدانیم، حوادث ناخوشایند واقعی بصورت مشخص زمان آغاز میشوند، وقتیکه دانشمندان میگویند که «تخنالوژی مطلقاً مطمئین است».

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала