پاکستان از تشکیل اتحاد کشورهای سرمایه‌گذار در «چابهار» جلوگیری میکند

© AFP 2023 / ATTA KENAREپاکستان از تشکیل اتحاد کشورهای سرمایه‌گذار در «چابهار» جلوگیری میکند
پاکستان از تشکیل اتحاد کشورهای سرمایه‌گذار در «چابهار» جلوگیری میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه هندی مدعی شد که پاکستان برای جلوگیری از تشکیل محور اتحاد کشورهای ایران، هند و افغانستان از طریق بندر چابهار تلاش می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به نقل از «دیلی او»، دولت و مقامات پاکستانی تلاش می‌کنند تا محور اتحاد کشورهای ایران، هند و افغانستان از طریق بندر چابهار تشکیل نشود.
بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و در خلیج عمان قرار دارد.
از سوی دیگر، بسته شدن مرزهای مشترک افغانستان-پاکستان تا به حال نه تنها منجر به کاهش 1.5 میلیارد دالری در معاملات افغاستان شده است، بلکه به ایجاد بحران انسانی به دلیل کمبود غذا، کالا و مصالح ساخت و ساز نیز کمک کرده است که این مسائل حاکی از وابستگی افغانستان به پاکستان دارد.
بندر چابهار برای افغانستان نسبت به بندر کراچی یا بندر عباس نزدیکتر است و به عقیده اتاق بازرگانی و صنعت این کشور، مسیر کوتاه می‌تواند به کاهش هزار دالری به ازای هر کانتینر منجر شود.
در حال حاضر صادرات افغانستان حدود 500 میلیارد دالر است که با زیرساخت‌های کافی در بندر چابهار این مقدار می‌تواند سه برابر شود.
بندر چابهار می‌تواند به مهمترین قطب سیاسی و اقتصادی در منطقه تبدیل شود و حتی قابلیت تغییر معادلات ژئوپلتیکی را نیز دارد.
این بندر نسبت به راههای کنونی از طریق پاکستان، دسترسی به مسیرهای امن‌تر، کوتاهتر و به صرفه‌تر به آبهای تجارت بین المللی را ممکن خواهد کرد.
آمارها نیز نشان می‌دهند که مقصد 80 درصد ازکالاهای تجاری که از کراچی می‌گذرد؛ افغانستان است.
رسانه هندی همچنین اظهارداشت که پاکستان به عنوان یک واسطه قوی و مسلح، افغانستان را مجبور به وابستگی برای گزینه‌های ترانزیتی خود در تجارت خارجی کرده است.
بنابراین احتمال سنگ اندازی پاکستان برای ایجاد بندر چابهار خیلی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
قبل از این نیز نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی افغانستان-پاکس

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала